2020
on vuosi, jonka ihmiskunta haluaa varmasti unohtavan hyvin selkeistä
syistä. Se on ollut hyvin rankka ja epätavanomainen kokonaisuudessaan.
Käytännössä koko vuoden ajan maailmaa kiusasi koronaviruspandemia, joka
ei ainoastaan vienyt ihmisiltä työpaikkoja, mutta myös elämiä. Elokuvien
saralla elokuvateattereita pistettiin pakon edessä kiinni, eikä
mahdollisuuksia paljon jätettykään uusien nimikkeiden katsastamiseen.
Hetken pääsimme onneksi syksyllä nauttimaan vapaudesta, kun tilanne
alkoi hiukan hellittämään, mutta viimeinen kuukausi onkin sitten mennyt
hyvin alakuloisissa merkeissä.
Käännetään tämä negatiivinen tunnelma positiivisemmaksi päivän listauksen merkeissä. Taas yksi vuosi on kulunut ja on aika pistää nähdyt elokuvat
järjestykseen. Tällä listalla silmäillään vuoden suurimpia onnistujia ja
yllättäjiä, jotka onnistuivat herättämään minussa hyvin vahvoja
tunteita kuin myös vakuuttamaan minut siitä, että elokuvateollisuuden
tulevaisuus on hyvissä käsissä. Jokaisen elokuvan
kohdalla on pieni saateteksti, jossa kuvaillaan elokuvan toteutusta ja
niiden alta linkki varsinaiseen arvosteluun. Ei muuta, kun pistetään
homma liikkeelle ja nimikkeet julki!
10. I'M THINKING OF ENDING THINGS
Charlie Kaufmanin käsikirjoittama ja ohjaama psykologinen jännityselokuva I'm Thinking of Ending Things perustuu Ian Reidin samannimiseen romaaniin vuodelta 2016. Alusta asti se tempaisee mukaansa vangitsevan poeettisella
lähestymistavallaan ja onnistuu herättämään katsojan mielenkiinnon
moitteettoman oloisesti. Vaikka itse tapahtumat tuntuvatkin aluksi
rauhallisilta, tietyn sortin kaoottisuus valtaa katsojan kuin katsojan
vahvaan imuunsa ja elokuva alkaa pikkuhiljaa latomaan omaperäisiä
ideoitaan meidän vastaanotettavaksi.
Elokuvan tarinankerronta ottaa avukseen päähahmon ajatukset ja
pohdiskelun, jotka tuovat nin paljon syvyyttä hetkeen kuin hetkeen. Teos tarjoaa monia filosofisia kysymyksiä katsojan pohdittavaksi. Mitä
on inhimillisyys? Mitä on elämä tai kuolema? Onko lopettaminen
heikkoutta? Päähahmomme tarjoaa syvällisten ajatusten muodossa monia
näkökulmia asioihin, joita on varmasti itsekin monesti miettinyt
päässään. Elokuva korostaa näyttävästi ajatusten ja pohtimisen
tärkeyttä.
Pystymme samaistumaan käsiteltäviin teemoihin ja niiden
kautta moniulotteisiin hahmoihin, joita elokuva tarjoaa kestonsa aikana
kourallisen, jos toisenkin. Kun tilanne vihdoin lähtee eskaloitumaan raiteiltaan, se todellakin
eskaloituu hyvin merkillisille teille. Kysymyksiä satelee puolelta
toisin ja katsojan on itse löydettävä vihjeet niiden ratkaisemiseksi.
Elokuva vaatii keskittyneisyyttä ja puhtaan mielen, jotta siitä voisi
saada kunnollisen otteen, sillä on hyvin helppoa sotkeutua sen
vihjailevaan olemukseen.
Elokuva on visuaalisesti hyvin miellyttävää seurattavaa. A Ghost Story -elokuvan lailla I'm Thinking of Ending Things käyttää laatikkomaista kuvasuhdetta. Sillä ei ainoastaan pyritä artistiseen näyttävyyteen, mutta myös yksityiskohtien korostamiseen, jotka kyseisessä teoksessa ponnahtavat nätisti esille taka-alaltakin. Kun tilanne lähtee eskaloitumaan, epätietoisuus ja mysteerisyys valtaa katsojan mielen kokonaisvaltaisesti.
Elokuva on visuaalisesti hyvin miellyttävää seurattavaa. A Ghost Story -elokuvan lailla I'm Thinking of Ending Things käyttää laatikkomaista kuvasuhdetta. Sillä ei ainoastaan pyritä artistiseen näyttävyyteen, mutta myös yksityiskohtien korostamiseen, jotka kyseisessä teoksessa ponnahtavat nätisti esille taka-alaltakin. Kun tilanne lähtee eskaloitumaan, epätietoisuus ja mysteerisyys valtaa katsojan mielen kokonaisvaltaisesti.
Elokuva hypnotisoi ja saa katsojan tuntemaan
lukuisia tunteita samaan aikaan. I'm Thinking of Ending Things
-elokuvaa ei oikein pysty lokeroimaan yhteen tiettyyn laatikkoon. Se
tarjoaa laajan ja epätavallisen sekoituksen viatonta komediaa, viiltävää
draamaa, satumaista fantasiaa ja jopa kauhunomaista vainoa, jotka
kaikki yhdistyvät yhdeksi kaoottiseksi kokonaisuudeksi. Elokuva on monimutkainen ja filosofinen luonteeltaan. Se vaatii
katsojaltaan paljon keskittymistä, mutta palkitsee lopulta hänet
kärsivällisyydestään hyvin tulkinnanvaraisella lopetuksellaan.
Satiirit. Nuo hyvin omaperäiset ja uniikit näkemykset maailmasta, jotka
eivät ainoastaan kommentoi yhteiskunnallisia vitsauksia, mutta
kritisoivat myös niiden toimintakaavoja ja aatteita ajoittain hyvin
painostavallakin tavalla. Jojo Rabbitin kanssa minulla oli hyvin ristiriitainen suhde
ennakkoon, sillä en oikein onnistunut innostua sen tarjoamista
markkinointimateriaaleista. Jokin vain tuntui työntävän minua pois sen
luota - tuskin Adolf Hitler yksinään kuitenkaan.
Jojo Rabbit on siitä erikoinen satiirielokuva, että kaikkia odotuksia ja epäilyksiä vastaan, se onnistuu kuin onnistuukin tempaamaan mukaansa, vaikka käsiteltävä aihe saattaakin olla joillekin hiukan vaativa. Se vaatii katsojaltaan vankkumatonta mustan huumorin suodatinta saadakseen sanomansa siirrettyä suunnitellulla tavalla vastaanottajan mieleen. Huumori on hyvin erityislaatuista, sillä se käyttää hyvin yliylöviä oletuksia, sekä stereotypioita ja hyvin kirjaimellisessa muodossa komedian kulmakivenä.
Jojo Rabbit on siitä erikoinen satiirielokuva, että kaikkia odotuksia ja epäilyksiä vastaan, se onnistuu kuin onnistuukin tempaamaan mukaansa, vaikka käsiteltävä aihe saattaakin olla joillekin hiukan vaativa. Se vaatii katsojaltaan vankkumatonta mustan huumorin suodatinta saadakseen sanomansa siirrettyä suunnitellulla tavalla vastaanottajan mieleen. Huumori on hyvin erityislaatuista, sillä se käyttää hyvin yliylöviä oletuksia, sekä stereotypioita ja hyvin kirjaimellisessa muodossa komedian kulmakivenä.
Roman Griffin Davis on aivan käsittämättömän lahjakas lapsinäyttelijä. Hänen roolisuorituksensa Jojona
löi minut täysin ällikällä. Ei ainoastaan, että hän onnistuu niin
luonnollisen oloisesti asettumaan natsipojan saappaisiin keskelle pojan
tapahtumarikasta matkaa, mutta hän tuo niin paljon inhimillisyyttä ja
syvyyttä hahmoonsa mukautuvalla ja suoraan sanottuna näyttämön
omistavalla asenteellaan, että on vaikeaa löytää yhtä vakuuttavaa
suoritusta lapsinäyttelijältä etenkään viime vuosien aikana.
Teknisesti elokuva on oikein mainio ja monipuolinen kokonaisuus, joka
leikittelee editoinnillaan ja leikkauksillaan hyvin näyttävin ja
kekseliäin tavoin. Voin myös varmuudella sanoa sen, että Taika Waititin luomus osaa viihdyttää absurdin ylilyövällä otteellaan alusta loppuun asti. Jojo Rabbit vaatii katsojaltaan avoimen mielen ja taidon mukautua mustaan huumoriin,
jotta sanoma menisi oikealla tavalla perille. Muuten saattaa olla
loukkaava näytös edessä sekä kukkahattutädeille, että -sedille.
8. PIKKU NAISIA | LITTLE WOMEN
Pikku naisia -elokuva ei herättänyt minussa paljoakaan tunteita ennakkoon, vaikka kieltämättä odotinkin innolla nimekkään näyttelijäkaartin tarjoamia roolisuorituksia. Louisa May Alcottin samannimiseen klassikkokirjaan perustuva elokuva on erittäin mukaansatempaava ja laadukas kokonaisuus, joka
onnistuu vakuuttavasti upottamaan katsojansa tarinansa sisään ja kertomaan käsittelemistään uniikeista, sekä inspiroivista naishahmoista. Elokuva hyppii jatkuvasti ajassa nykyhetken ja menneisyyden välillä,
mikä aluksi tuntuu hiukan sekavahkolta, mutta hyvin nopeasti se
kuitenkin onnistuu tasoittamaan tahtiaan helpottaakseen asetelman
hahmottamisessa.
Teoksen suolana toimii sisarusten välinen vankkumaton kemia, joka imaisee katsojan kuin katsojan hyvin uskottavaan ja miellyttävään ympäristöönsä. Vaikka elokuva osaakin olla ajoittain hyvin dramaattinen ja surullinen, yllätyin toden teolla kuinka hauska ja lämminhenkinen se olikaan perimmältään. Elokuva näyttää vakuuttavasti osia sisarusten yhteisestä muista riippumattomasta matkasta aikuisuuteen ja sen tuomista haasteista, jotka sekä horjuuttavat heidän keskenäisiä suhteitaan, että uskoa omiin rajattuihin oikeuksiinsa.
Roolisuoritukset ovat aivan mielettömiä kaiken kaikkiaan. Ei ainoastaan, että uskoudumme tarinaan jokaisella solulla, mutta itse suorittajat katoavat upeasti esittämiensä roolien taakse. Elokuvan tarjoamat lavastukset ja puvustukset ovat ensiluokkaisia ja koko tuotannon tyyli tuntuu pursuavan historiallisuutta ja rikkautta. Ei ainoastaan, että ympäristö ja puvustus myy historiallisen ajan tunnun moitteettomasti elokuvan aikana, mutta se lumoaa katsojansa täysin varteenotettavuudellaan.
Yksi tämän hetken vaikuttavimmista säveltäjistä Alexandre Desplat tuo upeasti elokuvan tunnelmaan istuvat musiikkiraidat, jotka säväyttävät monipuolisuudellaan. Pikku naisia on hyvin laadukas elokuva, joka onnistuu varmasti viihdyttämään kaikkia sukupuolesta ja iästä riippumatta. Osittaisesta skeptisyydestäni huolimatta ohjaaja Greta Gerwig onnistuu yllättämään jopa yllättävän samaistuttavalla tarinalla. Jos haluatte rentoutua oikeasta elämästä ja kadota hetkeksi liikkuvan kuvan lumoon, tämä elokuva tekee sen mahdolliseksi.
7. HIOMATTOMAT TIMANTIT | UNCUT GEMS
Netflixin suoratoistopalvelu yllätti kaikki tilaajansa julkaisemalla hyvin odotetun ja universaalisesti ylistetyn A24-elokuvan - Hiomattomat timantit. Olin kuullut hyvin paljon kehuja ja ylistystä elokuvaa kohtaan, mutta lähdin siitä huolimatta katsomaan sitä hyvin varautunein odotuksin. Elokuvan aikana tapahtuu - ja paljon. Se onnistuu vakuuttavasti pitämään jännityksen ilmassa ja turvattoman olon jatkuvasti läsnä päästämättä katsojastaan irti ollenkaan. Se on hyvin hahmovetoinen kokonaisuus, joka tuntuu koko ajan elävän värikkäiden tapahtumien ja käänteiden mukana.
Tarina on täynnä erilaisia dilemmoja ja komplikaatioita, jotka pitävät
huolen siitä, että elokuva viihdyttää katsojaansa monipuolisin tavoin. Yksi asia johtaa toiseen ja kolmas vaikuttaa neljänteen. Elokuva
nostattaa upeasti jännitystään ja koettelee katsojan paineensietokykyä
toden teolla monimutkaisen tilanteen eskaloiduttua hyvinkin rumille
urille. Ei ainoastaan, että jännityksen purkaukset tapahtuvat peräkkäin,
mutta ajoittain ne tapahtuvat odottamattomasti päällekäinkin, mikä
aiheuttaa suuren kontrolloimattoman kaaoksen.
Kontrolli. Kontrolli klaustrofobisessa ja eriskummallisessa tilassa Kontrolli elävästä ja kontrolloimattomasta kaaoksesta. Kontrolli on juurikin se sana, joka kuvastaa tätä omaperäistä kokonaisuutta ehkä parhaiten. Elokuva itsessään on kyllä ohjaajien kontrollissa, mutta päähahmo Howard ei ole, vaikka hän luuleekin toisin. Mikään ei aina ole kontrolloitua, sillä universumi toimii hyvin mysteerisillä ja epätavanomaisilla tavoilla.
Hiomattomat timantit on elokuva, joka ei oikein tunnu muistuttavan mitään aiempaa tuotosta tai kaavaa, mikä on mielestäni erittäin tuoretta näin likkuvien kuvien taiteellisesta näkökulmasta katsottuna. Kyseinen teos on uniikin omaperäinen, erittäin jännittävä, valtaavan traaginen ja hyvin viihdyttävä kokonaisuus kaiken kaikkiaan. Minulla oli epäilykseni elokuvaa kohtaan, mutta yllätyksekseni se onnistui vakuuttamaan minut kokonaisvaltaisella laadukkuudellaan.
6. THE INVISIBLE MAN
Olen aina liputtanut kauhuklassikoiden uusintaversioiden puolesta, mutta kun sain kuulla The Invisible Man
-elokuvan uudistamisesta, olin hieman skeptinen. The Invisible Man perustuu H. G. Wellsin klassikkoromaaniin ''Näkymätön mies'' ja odotukseni elokuvaa
kohtaan olivat hyvin pidättäytyväiset ennakkoon, sillä
markkinointimateriaali ei herättänyt minussa kovinkaan kummoisia
tunteita, vaikka konsepti itsessään olikin hyvin kiehtova kaiken
kaikkiaan. Voi että, kuinka mahtava elokuva The Invisible Man onkaan.
Mikä tekee siitä niin mainion on sen pieni ja intiimi olemus, joka konsepti tuntuu perinpohjin autenttiselta kokonaisuudelta. Vaikka emme olekaan siinä maailmassa, jossa näkymättömät ihmiset kuljeksii kaduilla - vielä, on pakko kyllä myöntää kuinka uskottavaksi konsepti on onnistuttu muuttamaan kaikesta fantasisesta kehityksestäänkin huolimatta. Pelkkä ajatuskin näkymättömyydestä karmaisee, sillä sen tarjoamat mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat. Tuotos onnistuu myös käyttämään näitä rajattomia mahdollisuuksiaan täysillä tehoilla alusta asti, mikä varmistaa elokuvan efektiivisyyden.
Efektiivisyydestä puheen ollen, elokuvan tunnelma on hyvin painostava ja piinaava. Ei ainoastaan, että tunnemme olomme epätoivoiseksi elokuvan edetessä, mutta tämä kasvava turvattomuuden tunne piinaa jatkuvalla läsnäolollaan. Miten tämä eroaa positiivisesti muista nykypäivän kauhuelokuvista on esimerkiksi se, kuinka erinomaisesti ohjaaja Leigh Whannell osaa käyttää psykologista kauhua hyväkseen luodakseen hitaasti valtaavan tunteen, joka ajaa itse katsojaa takaa käytännössä koko kestonsa ajan. Pienillä yksityiskohdilla leikittelevä elokuva pitää huolen siitä, että se karmii katsojaa pitkin elokuvaa, eikä päästä ollenkaan irti.
Vaikka tunnelma onkin yksi elokuvan vakuttavimmista osasista, itse tarinakin on hienosti niputettu kokonaisuus, joka ei pelkää kokeilla uusia suuntia ja ideoita pitääkseen katsojan investoituneena elokuvan tarjontaan. The Invisible Man on mahtavasti modernisoitu kauhuklassikon uusintaversio, joka jää upeasti lopputekstienkin jälkeen kummittelemaan mieleen. Se kyllä täytyy sanoa, että elokuva on enemmänkin kauhupainoitteinen psykologinen trilleri, kuin puhdas kauhuelokuva kuitenkaan, mikä tekee konseptista taas heti paljon kiinnostavamman ja uskottavamman kokonaisuuden. Elokuva yllättää varteenotettavuudellaan, sillä alustaviin odotuksiini nähden se säväytti mielettömän upealla tavalla.
Mikä tekee siitä niin mainion on sen pieni ja intiimi olemus, joka konsepti tuntuu perinpohjin autenttiselta kokonaisuudelta. Vaikka emme olekaan siinä maailmassa, jossa näkymättömät ihmiset kuljeksii kaduilla - vielä, on pakko kyllä myöntää kuinka uskottavaksi konsepti on onnistuttu muuttamaan kaikesta fantasisesta kehityksestäänkin huolimatta. Pelkkä ajatuskin näkymättömyydestä karmaisee, sillä sen tarjoamat mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat. Tuotos onnistuu myös käyttämään näitä rajattomia mahdollisuuksiaan täysillä tehoilla alusta asti, mikä varmistaa elokuvan efektiivisyyden.
Efektiivisyydestä puheen ollen, elokuvan tunnelma on hyvin painostava ja piinaava. Ei ainoastaan, että tunnemme olomme epätoivoiseksi elokuvan edetessä, mutta tämä kasvava turvattomuuden tunne piinaa jatkuvalla läsnäolollaan. Miten tämä eroaa positiivisesti muista nykypäivän kauhuelokuvista on esimerkiksi se, kuinka erinomaisesti ohjaaja Leigh Whannell osaa käyttää psykologista kauhua hyväkseen luodakseen hitaasti valtaavan tunteen, joka ajaa itse katsojaa takaa käytännössä koko kestonsa ajan. Pienillä yksityiskohdilla leikittelevä elokuva pitää huolen siitä, että se karmii katsojaa pitkin elokuvaa, eikä päästä ollenkaan irti.
Vaikka tunnelma onkin yksi elokuvan vakuttavimmista osasista, itse tarinakin on hienosti niputettu kokonaisuus, joka ei pelkää kokeilla uusia suuntia ja ideoita pitääkseen katsojan investoituneena elokuvan tarjontaan. The Invisible Man on mahtavasti modernisoitu kauhuklassikon uusintaversio, joka jää upeasti lopputekstienkin jälkeen kummittelemaan mieleen. Se kyllä täytyy sanoa, että elokuva on enemmänkin kauhupainoitteinen psykologinen trilleri, kuin puhdas kauhuelokuva kuitenkaan, mikä tekee konseptista taas heti paljon kiinnostavamman ja uskottavamman kokonaisuuden. Elokuva yllättää varteenotettavuudellaan, sillä alustaviin odotuksiini nähden se säväytti mielettömän upealla tavalla.
5. JÄÄHYVÄISET | THE FAREWELL
Vaikka olinkin aikoinaan hyvin skeptinen muiden maiden tuotantojen
suhteen, olen nyt vihdoin alkanut leppymään ajatukselle
maailmanlaajuisesti laadukkaasta liikkuvan kuvan taiteenmuodosta, sillä
ennen en katsonut mitään muuta kuin Hollywoodin puskemia
valtavirtaelokuvia. Jäähyväiset on A24-studion tuottama elokuva, joka perustuu oikeaan valheeseen, mikä kuulostaa itsessäänkin hyvin omaperäiseltä konseptilta.
Ohjaajalla Lulu Wangilla on selkeästi tietämystä käsiteltävästä
kulttuurista ja hän kertoo tarinansa omasta näkökulmasta katsottuna yllättävän mukaansatempaavasti.
Elokuva tuntuu nimittäin enemmän henkilökohtaiselta
kertomukselta, kuin vain keksityltä idealta. Idän ja lännen kulttuurisia eroja käsitellään elokuvassa paljon. Ei
ainoastaan, että se herättää paljon keskustelun aihetta itsessäänkin,
mutta niiden erot ovat hyvin suuret, kun niitä aletaan vertaamaan
toisiinsa.
Kuten elokuvassakin kerrotaan, lännessä arvostetaan enemmän
oma-aloitteista itsenäisyyttä, kun taas idässä seurataan hyvin tarkasti
perinteitä ja eletään yhteistä perhe-elämää ''yksi kaikkien puolesta''
-mentaliteetilla. Näinhän se myös toimii ihan yleiselläkin tasolla
oikeassa elämässä ja siksi elokuvaan pystyy samaistumaan lähes kenen
vain näkökulmasta katsottuna. Elokuvan hahmot eivät tuntuneet vain hahmoilta - ne tuntuivat oikeilta
ihmisiltä. Se, jos mikä, on tämän elokuvan suola.
Jäähyväiset on emotionaalisesti osuva ja tunteikas elokuva, joka
onnistuu lämminhenkisyydellään tekemään kokonaisuudestaan jotain niin
sanoinkuvaamattoman kaunista ja uniikkia. Tämä elokuva osui ja upposi
syvälle sieluuni, enkä yhtään ihmettelisi, jos ohjaajana toimineesta Lulu Wangista kuultaisiin vielä jatkossakin. Vaikka Jäähyväiset onkin yksi vuoden emotionaalisimmista tuotoksista, ei se ole paras aasialainen elokuva kuluneelta vuodelta kuitenkaan.
4. TENET
Christopher Nolan. Tämän nimen on jokainen elokuvafanaatikko varmasti kuullut elämänsä aikana moneenkin otteeseen, eikä turhaan. Tämä ohjaaja on yksi niistä tapauksista, joka pystyisi myymään elokuvateatterisalit loppuun paljastamatta mitään tulevasta tuotoksestaan. Rehellisesti, kun kuulin kyseisen elokuvan julkistamisesta ensimmäistä kertaa, olin täpinöissäni, mutta en niin paljon kuin olisin luullut ennakkoon.
Näin alkuun on kyllä pakko sanoa, että Tenet on hyvin kiehtova ja
mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan. Se on hyvin nopeatempoinen ja
intensiivinen kokonaisuus, joka ei anna katsojan hengittää rauhassa
oikeastaan missään vaiheessa. Elokuvan tarina pysyy suhteellisen pienimuotoisena tapahtumien
maailmanlaajuisesta vaikutuksesta huolimatta. Vaikka koko maailma onkin
vaarassa, tuotos ei tunnu missään vaiheessa turhan suureelliselta tai
yliampuvalta.
Tenet vaatii katsojaltaan keskittymistä ja vaistomaista
yksityikohtien tarkkailemista, sillä konseptin pinnan alla lymyää
lukuisia kiehtovia teemoja ja ideoita, joita lähdetään elokuvassa
rakentamaan huolellisesti taustalla. Palkinnoksi Christopher Nolan säväyttää epätavallisella konseptillaan, joka tarjoaa paljon enemmän kuin mitä päällepäin ehkä vaikuttaisi olevan. Ohjaaja kokeilee rohkeasti uusia lähestymistapoja materiaaliinsa ja
sulauttaa niitä itselleen ominaiseen tyyliinsä jopa yllättävän
moiteettomasti.
Monet kritisoivat Nolania siitä, että hän tekee elokuvistaan
turhan monimutkaisia ja vaikeasti ymmärrettäviä, mutta
todellisuudessahan kaikki tarvittava tieto on saatavilla näytöllä
esiintyvässä materiaalissa. Hän rakastaa katsojan mielellä ja aisteilla
leikkimistä, eikä Tenetinkään tapauksessa se ollut poikkeus. Elokuvan tunnelma on hyvin painostava ja jännityksen täyttämä
kokonaisuus, joka valtaa mukaansatempaavalla tavalla katsojan kuin
katsojan mukaansa.
Nopeatempoisuus piti huolen siitä, ettei
intensiteetti putoaisi nollaan missään vaiheessa, ja että tietyn sortin
jännite korostaisi jatkuvasti tapahtumien vakavuutta. Tenetistä kumpuaa nostalgiamaisesti vanhanaikainen vakoojaelokuva, jota silotellaan upeasti futuristisella hopeareunuksella. Elokuva on mahtipontinen ja uraauurtava teos kaiken kaikkiaan, joka antaa toivoa elokuvien tulevaisuudelle.
3. TAISTELULÄHETIT - 1917 | 1917
Kun puhutaan sodista, niin hyvin useasti mieleen juolahtaa ensimmäisenä mieleen toinen maailmansota, joka pitää sisällään kaikkein muistettavimpia historiallisia hetkiä, kuin myös henkilöitä. Ensimmäisen maailmansodan tapahtumat saattavat monille olla hieman tuntemattomampia ja elokuvan muodossa ei välttämättä tule montaakaan teosta mieleen, jotka olisivat kahlinneet suurta yleisöä lippuluukuilla. Nyt tuli vihdoin mahdollisuus tehdä tähän muutos...
Ei ainoastaan, että Taistelulähetit - 1917 pitää sisällään erittäin lahjakkaita elokuvan tekijöitä ohjaaja Sam Mendesistä kuvaajaan Roger Deakinsiin, mutta näyttelijätkin ovat erittäin laadukkaita paperilla. Vaikka tarina onkin hyvin yksinkertainen paperilla, sen toteutus näytöllä on aivan ylivertainen. Se on hermoja raastava, kutkuttavan kaunis ja erittäin aavemainen tarina menetyksestä ja päättäväisyydestä, joka saa kenet tahansa ihmisen tekemään asioita, joita emme koskaan uskoneet alkuunkaan olevan edes mahdollisia.
Rakastan kuinka syväluotaaviksi hahmot muuttuvat elokuvan aikana, kun seuraamme heidän matkaansa vihollislinjan läpi maanläheisestä visuaalisesta näkökulmasta katsottuna. Dialogi tuntuu ensiminuuteilta asti hyvin autenttiselta ja uskottavalta. Ei ainoastaan, että tunnumme investoituvan sen avustuksella itse hahmoihin, mutta heidän ystävyytensä välittyy efektiivisesti näytön läpi katsojan pureskeltavaksi. He myös reagoivat tapahtuviin asioihin, kuten sitä uskoisi itsekin reagoivan samoissa saappaissa. Tämän vuoksi samaistuminen heihin on erittäin helppoa alusta asti.
Sotatanner on kuvattu hyvin todenmukaisella tavalla ja turvaton tunnelma
välittyy vakuuttavasti näytön toiselle puolelle katsojan koettavaksi.
Emme ainoastaan tunnu katsojina olevan jatkuvasti massiivisen
suurennuslasin alla, mutta meistä tuntuu myös siltä ettei onnellista
loppua olisi näkyvissä edes lähimaillakaan. Taistelulähetit - 1917 ei ainoastaan näytä, vaan pistää katsojan
itse hengittämään jännitysnäytelmäänsä korpraalisotilaiden silmin. Se ei
myöskään anna armoa tai seuraa mitään ennalta-arvattavaa kaavaa, vaan
yrittää kertoa tarinansa täysin uniikista näkökulmasta katsottuna. Tämä
oli ehdottomasti yksi tunnelmallisimmista teatterikäynneistä hetkeen.
2. SOUL - SIELUN SYÖVEREISSÄ | SOUL
Soul - Sielun syövereissä on Pete Docterin ohjaama komediapainoitteinen animaatioelokuva, joka on kahdeskymmenestoinen Pixar-elokuva järjestyksessään. Odotukseni elokuvaa kohtaan olivat suhteellisen korkeat, vaikka se
pelonsekavia tunteitakin osasi ensimmäisten mainosmateriaalien
perusteella tarjota. Pixarin elokuvat ovat aina olleet poikkeuksellisia, eikä
ainoastaan animaatioiden näkökulmasta katsottuna, vaan ihan yleisestikin
elokuvien. Soul - Sielun syövereissä -elokuva ei todellakaan ole poikkeus.
Elokuva käsittelee hyvin syvällisiä ja ajoittain vaativiakin teemoja
itse elämästä, sekä intohimosta. Vaikka aina elämä ei tarjoaisikaan
risuja enempää, syitä elämiseen löytyy monia. Oman elämän arvostaminen
on suuressa osassa elokuvan sanomaa kuin myös intohimo. Elokuva inspiroi varmasti monia lapsia etsimään taitojaan ja
kehittämään niitä tulevaisuutta ajatellen. Vakavasti otettavien teemojen
vuoksi elokuva sopii kuitenkin erinomaisesti myös aikuisille, jotka
luonnollisestikin saavat enemmän tarinasta irti kuin lapset. Lapset
oppivat siitä huolimatta vähintäänkin elämän merkityksestä ja sen, mitä intohimo perimmiltään on.
Tuotos on hyvin laadukas myös tekniseltä
toteutukseltaan. Ei ainoastaan, että se on pixarmaiseen tapaan hyvin
omaperäinen ja mielikuvituksellinen, mutta se tarjoaa varmasti monille
hyvin samaistuttavan ja inspiroivan kokemuksen. Ei ainoastaan, että
tarina etenee hyvin sulavasti,
mutta sen tasapainotus ja leikkaus tuntuu virheettömältä.
Tunnelmallisesti elokuva mukautuu jazzimaiseen svengiin, joka osuu
kohtaus kohtaukselta nuotista nuottiin.
Animaatio on itsessään
erinomaisen näköistä. On hienoa myös nähdä, kuinka aidoksi materiaalia
pystytään kehittämään pitäen samalla kuitenkin animaatioelokuville
tyypillisen fantastisuuden yllä. Soul - Sielun syövereissä on jälleen kerran yksi mestarillinen taidonnäyte Pixarilta.
joka muistuttaa katsojiaan tavoittelemaan rohkeasti unelmiaan. Koskaan
ei ole liian myöhäistä kurkottaa niiden perään, eikä kukaan voi sanoa
etteikö sitä voisi kokeilla. Elokuva ei ole ainoastaan mukaansatempaava
ja vangitseva, mutta se osaa olla myös hyvin innostava ja motivoiva
kokemus kaiken kaikkiaan.
1. PARASITE | 기생충
Parasite on elokuva, joka on hyvin erityinen minulle monestakin syystä. Ensinnäkin tämä oli ensimmäinen aasialainen elokuva, jonka olen koskaan katsonut elämäni aikana, joten siinä on se maailmaa-avartava aspekti taustalla voimassa. Teosta on ylistetty maailmalla maasta taivaisiin, joten pettymisenkin riski oli vahvasti läsnä ennen elokuvan katsastamista. Ei ainoastaan, että sitä pidettiin jo ensireaktioista asti yhtenä viime vuosikymmenen parhaimpana teoksena, mutta se onnistui rohmuamaan eniten palkintoja viime gaalakauden aikana.
Nyt täytyy kyllä ihan heti alkuun sanoa, että en ole luultavasti koskaan
ennen kokenut mitään vastaavaa liikkuvan kuvan muodossa. En ole koskaan
aiemmin ollut yhtä yllättynyt elokuvan laadukkuudesta, mikä on aivan
käsittämätöntä ajatella, sillä olen nähnyt kyllä monia erinomaisia
elokuvia valkokankaalta aiemmin. Parasiten nähtyäni en pystynyt edes keskittymään enää mihinkään, koska se onnistui räjäyttämään tajuntani niin perusteellisesti ensimmäisellä katsastuskerralla.
Elokuva kritisoi hyvin näkyvästi aasialaisten maiden yhteiskunnallisia
epäkohtia, jotka kohdistuvat varakkaisiin, köyhiin ja heidän välillä
muodostuneeseen massiiviseen luokkaerottelun kuiluun. Ei ainoastaan,
että se käyttää näitä hyvin painavia teemoja visuaalisoidakseen oikean
elämän taloudellista epätasa-arvoa kyseisissä maissa, mutta se myös
näyttää miten tämä tilanne saattaa aiheuttaa paljon moraalisesti
kyseenalaisia rikoksia, jotka ovat kaikessa väärydessäänkin
ymmärrettäviä molemmista näkökulmista katsottuna.
Parasite ikään kuin manipuloi katsojaansa, sekä hänen ajatuksiaan,
päästämättä tästä koskaan irti ja se, jos mikä, on hyvin pelottava
ajatus itsessäänkin. Tunnumme olevamme ikään kuin ahtaan ja jatkuvasti
sisällöltään muuttuvan laatikon vankina reilut kaksi tuntia
ravisteltavana, joka onnistuu sekä pelottamaan, että koukuttamaan
katsojansa samanaikaisesti monipuolisen materiaalinsa avustuksella. Teos
tuntuu sekä liian painostavalta, että lumoavalta kokonaisuudelta, joka
ei tyydy yksitoikkoiseen reaktioon, vaan riepottelee katsojastaan kaikki
mahdolliset tunteet ulos kestonsa aikana.
Elokuvassa on pettämätön tahditus ja tunnelmallinen tasapaino, jotka pitävät yhdessä katsojansa hyvin investoituneena tarinaansa. Hahmot avataan hyvin perusteellisesti käyttäen monesti vain uniikkeja visuaalisen tarinankerronnallisia ratkaisuja. Roolisuoritukset ovat lyhyesti ja ytimekkäästi maagisia. Arvostan myös todella paljon, ettei elokuva pidä katsojaansa ollenkaan tyhmänä, vaan pistää tämän rohkeasti miettimään ja etsimään mahdollisia vastauksia nopeasti kukkaan puhkeavaan mysteeriinsä. Elokuva on ehdottomasti mestariteos yksi laatuaan, enkä voisi enempää olla tyytyväisempi sen olemassaolosta.
Elokuvassa on pettämätön tahditus ja tunnelmallinen tasapaino, jotka pitävät yhdessä katsojansa hyvin investoituneena tarinaansa. Hahmot avataan hyvin perusteellisesti käyttäen monesti vain uniikkeja visuaalisen tarinankerronnallisia ratkaisuja. Roolisuoritukset ovat lyhyesti ja ytimekkäästi maagisia. Arvostan myös todella paljon, ettei elokuva pidä katsojaansa ollenkaan tyhmänä, vaan pistää tämän rohkeasti miettimään ja etsimään mahdollisia vastauksia nopeasti kukkaan puhkeavaan mysteeriinsä. Elokuva on ehdottomasti mestariteos yksi laatuaan, enkä voisi enempää olla tyytyväisempi sen olemassaolosta.
Vihdoin! Tämän vuoden suurimmat onnistujat ja
yllättäjät
saatiin
vihdoin käsiteltyä läpi uudemman kerran ja seuraavaksi voi hyvin mielin
keskittyä sitten vuoden 2021 odotetuimpiin teoksiin, joiden paljastamista
odotan myös innolla. Elokuvavuosi 2020 on ollut hyvin mielenkiintoinen ja
turhauttava kokonaisuudessaan, mutta onneksi näidenkin tuotosten lisäksi, saimme monta
muutakin loistavaa elokuvaa katsottua. Vaikka kulunut elokuvavuosi ei missään nimessä yltänytkään esimerkiksi 2010-luvun parhaimpien vuosien laatuun, on se kuitenkin vaikeasta tilanteesta huolimatta yllättävän positiivinen yllätys loppujen lopuksi. Nyt nokka kohti seuraavaa vuotta vie!
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 27.12.2020
Lähteet: kansikuvat www.impawards.com, trailerit www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti