Vuosi 2021 jatkui edellisen tapaan koronaviruspandemian kanssa painimisen merkeissä, eikä sille meinaa vieläkään löytyä sopivaa kesyttäjää. Lähes koko vuoden ajan maailmaa kiusasi jo toistamiseen samainen virus, joka
ei ainoastaan vienyt ihmisiltä työpaikkoja, mutta harmillisesti myös elämiä. Liikkuvien kuvien
saralla elokuvateattereita pistettiin pakon edessä kiinni, eikä
mahdollisuuksia paljon jätetty uusien nimikkeiden katsastamiseen. Onneksi tänä vuonna pääsimme kuitenkin hieman vapaammin liikkumaan elokuvateattereissa, vaikka tiukat rajoitukset ja säännöt ohjasivatkin elämäämme pitkin vuotta.
Taas on siis yksi vuosi on kulunut ja on aika pistää nähdyt elokuvat
järjestykseen. Tällä listalla silmäillään vuoden suurimpia pettymyksiä
ja hutilyöntejä, jotka olisi voinut jättää joko suosiolla tekemättä tai joita olisi voinut suunnitella hieman huolellisemmalla otteella. Nämä
elokuvat saivat joko verenpaineeni nousemaan vihasta tai tunteeni
aneemisiksi mitäänsanomattoman materiaalinsa valossa. Jokaisen elokuvan
kohdalla on pieni saateteksti, jossa kuvaillaan elokuvan toteutusta ja
niiden alta linkki varsinaiseen arvosteluun. Ei muuta, kun pistetään
homma liikkeelle ja nimikkeet julki!
Venom: Let There Be Carnage on jatko-osa vuonna 2018 ensi-iltansa saaneelle Venom-elokuvalle, jonka suosio ylitti kaikkien odotukset. Vaikka elokuva olikin keskinkertainen, osasi se olla paikoitellen poikkeuksellisen viihdyttäväkin. Hämähäkkimiehen kannattajien näkökulmasta katsottuna odotetun jatko-osan pitäisi olla todellinen unelmien täyttymys, mutta
valitettavasti näin ei asia kyllä ole. Sanotaanko näin, että tuotoksella
on kyllä omat miellyttävät visuaaliset hetkensä, mutta kaikki muu
materiaali tuntuu vain perimmiltään niin inspiroimattomalta ja
pinnallisen laiskalta kaiken kaikkiaan.
Seuraamme, kuinka nuoralla
alusta asti kävelevä elokuva alkaa kääntyilemään ja vääntyilemään
väkisin konseptinsa keskellä saadakseen siitä edes jotain irti. Vaikka
ensimmäinen osa päättikin jättää rakenteellisen puolensa hyvin ohueksi,
vie tämä elokuva kevyesti pidemmän korren. Ongelmat kumpuavatkin edelleen itse konseptista, jota on nyt väkisin
yritetty puskea omaan suuntaansa. Ottaen huomioon, että Venom on niin
vahvassa siteessä Peter Parkerin ja Hämähäkkimiehen
maailmaan sarjakuvissa, aiheuttaa tämän puuttuminen kuvasta isoa hallaa
koko muukalaisparasiitin olemassaololle.
Ei ainoastaan, että monet
yksityiskohdat lakaistaan jo kättelyssä maton alle, mutta maailma ei
tunnu toimivan kunnolla ilman sitä mahdollistavaa tekijää. Rakenteellisesti elokuva ei vakuuta juuri ollenkaan. Ei ainoastaan, että
käsikirjoitus tuntuu jatkuvasti etsivän matalinta aitaa päästäkseen
eteenpäin tarinansa kanssa, mutta koko elokuvan dynaaminen olemus on
täysin levällään. Hyvin humoristisen ja kevyen lähestymistavan
konseptiinsa valinnut Andy Serkis ei selkeästikään ole saanut
tarvittavia työkaluja, minkä kanssa voisi kunnolla operoida. Tarina
poukkoilee jatkuvasti sattumasta sattumaan, eikä se tunnu missään
vaiheessa oikein välittävän tavanomaisesta maalaisjärjestä.
Venom: Let There Be Carnage ei alkuunkaan mitään elokuvaeliittiä
lähentele. Vaikka asia onkin näin, osaa elokuva jollain naurettavalla ja
hyperventiloivalla tavallaan viihdyttää katsojaa aika ajoin jyrkästi
ylilyövillä maneereillaan. Ei ainoastaan, ettei elokuvasta saa mitään muuta tunnetta irti kuin
sietämätöntä epätoivoa, mutta se jää vain tylsähkön mitäänsanomattomaksi
kokonaisuudeksi. Näyttelijät pyrkivät tekemään kaikkensa naurettavan elokuvansa
pelastamiseksi, mutta näillä eväillä ei kyllä pitkälle pötkitä. Kun
peruspilarit ovat näin vinossa alusta asti, on uppoavaa laivaa vaikeaa
enää pitää pinnalla.
9. CHAOS WALKING
Chaos Walking on dystopinen toimintaelokuva, joka perustuu Patrick Nessin menestyneeseen samannimiseen kirjatrilogiaan - tarkemmin sen ensimmäiseen ''The Knife of Never Letting Go'' -osaan. Mitä jos eläisimme maailmassa, jossa ajatusten kontrolloiminen olisi
mahdotonta? Mitä jos kaikki ajatuksemme kaikuisivat muiden kuultaville
ilman, että voisimme tehdä asialle mitään? Olisimme kirjaimellisesti
''käveleviä kaaoksia'' ja tähän aspektiin konsepti suurimmaksi osaksi
perustuukin.
Elokuvan konsepti on kieltämättä hyvin mielenkiintoinen perimmiltään,
mutta toteutus tuntuu hiukan kehnohkolta. Vaikka elokuva pyrkiikin
parhaansa mukaan luoda massiivista maailmaa lähitulevaisuuden ympärille,
jää se lopulta hyvin pintapuoliseksi raapaisuksi. Chaos Walking
tuntuu olevan yksi niistä konsepteista, jotka toimisivat luultavasti
sarjamuodossa paljon paremmin kuin elokuvan. Se johtuukin siitä, että
maailma pitää sisällään paljon asioita ja yksityiskohtia, jotka eivät
kuitenkaan koskaan saa tarpeeksi perusteellista kohtelua.
Tämän vuoksi elokuva ei onnistu oikein missään vaiheessa imaisemaan
katsojaa mukaansa, vaikka sen tarjoama maailma vaikuttaakin perimmiltään
mielenkiintoiselta ja temaattisella tasolla poikkeuksellisen
ajankohtaiselta. Elokuvan teemat ovat hyvin ajankohtaisia ja tärkeitä koettavia, mutta
kun ne ajoittain tuntuvat vain saarnaavan aiheesta, alkaa niidenkin
käsitteleminen lopulta vain turhauttamaan katsojaa. Vaikka tarina onkin suhteellisen selkeä kokonaisuus, ei se
ailahtelevuutensa vuoksi onnistu herättämään katsojassaan oikein
minkäänlaisia tuntemuksia.
Olen myös ymmärtänyt, että elokuva ottaa paljon vapauksia
alkuperäismateriaalinsa suhteen, mikä saattaa kirjasarjan kannattajia
ehkä ihmetyttää. Sanotaanko nyt näin, että Chaos Walking on yksi
niistä elokuvista, joka ei välttämättä kokeneempia elokuvaharrastajia
vakuuta, mutta joka saattaa kuitenkin menestyä nuorten keskuudessa
oikein mainiosti. Itselleni elokuva oli oikeastaan juuri sitä, mitä
odotin, mutta monelle odottavalle taholle se saattaa kuitenkin tuottaa
pettymyksen.
8. MONSTER HUNTER
Videopeleihin perustuvat elokuvat, Milla Jovovich pääosassa ja omantakeiset artistiset vapaudet toteutuksen suhteen? Kuulostaako tutulta? Oi, kyllä! Monster Hunter perustuu löyhästi Capcom-videopeliyhtiön
samannimiseen videopelisarjaan, joka on myös saanut vuosien varrella
oman anime-sarjan, mangan ja keräilykorttipelin. Konseptin suosion
suuruudesta ei siis ollut kahta sanaakaan.
Ohjaajana Paul W. S. Anderson on hyvin tunnettu ylilyövistä
konsepteistaan ja pinnallisista tarinoistaan. Toki, mies on onnistunut
saamaan elokuvillaan valtavan kulttimaisen kannattajakunnan, joka
rakastaa hänen suoraviivaisia tarinoitaan, mutta kovin paljon arvostusta
ei Anderson ole kuitenkaan saanut esimerkiksi kriittisestä näkökulmasta katsottuna. Monster Hunter
onkin yksi niistä elokuvista, joilta ei välttämättä kannata odottaa
varteenotettavuutta, mutta jotka saattavat viihdyttää välinpitämättömän
räjähtävällä luonteellaan.
Elokuva on konseptiltaan hyvin mielikuvituksellinen ja monella tapaa ylilyövä kokonaisuus, mikä on hyvin tyypillistä Paul W. S. Andersonin ohjaustyylille. Asioita tuppaa tapahtumaan, eikä uudesta maailmasta saa kovin selkeää
kokonaiskuvaa alkuunkaan. Monia tärkeitä yksityiskohtia oiotaan
tyhjänpäiväisen toiminnan mahdollistamiseksi ja vaikka elokuva ajoittain
viihdyttääkin ylilyövällä hilpeydellään, ei se jätä katsojalle mitään
erikoista käteen jälkikäteen. Vaikka elokuvan maailma onkin mielenkiintoinen, jää siitä jälkeenpäin
hyvin sekava ja epämääräinen suuhun.
Kysymyksiä tuntuu syntyvän
kymmenkertaisesti enemmän kuin mitä saamme vastauksia takaisinpäin,
minkä vuoksi on vaikea investoitua elokuvan tarjoamaan maailmaan sen
enempää. Monster Hunter on hyvin tyypillinen Paul W. S. Anderson
-elokuva, joka keskittyy enemmän toimintaan ja visuaaliseen esillepanoon
kuin itse sisältöön. Vaikka elokuva onkin konseptiltaan ihan
mielenkiintoinen, jää se vähän unohdettavaksi näin jälkeenpäin
katsottuna etenkin laiskan käsikirjoituksen puolesta. Olisin mielelläni
toivonut enemmän tietoa maailmasta ja sen estetiikasta, joka jää näillä
eväillä hyvin ohkaiseksi.
7. SPACE JAM: UUSI LEGENDA | SPACE JAM: A NEW LEGACY
Kaksikymmentäviisi vuotta siinä kesti, kunnes Warner Bros. Pictures päätti repäistä laastarin ja tehdä uuden Space Jam -elokuvan. Heti ensimmäisen Space Jam
-elokuvan jälkeen alettiin jo suunnittelemaan jatkoa, mutta ottaen
huomioon sen, että tuolloin pääroolissa elokuvaa tähdittänyt Michael Jordan oli ammattilaiskoripalloilija, eikä näyttelijä, joutuivat tekijät lähtemään keksimään muita vaihtoehtoja Looney Tunes -hahmojen mahdollista paluuta varten. Nuo ideat olivat ainakin hyvin innovatiivisia ja mielenkiintoisia
perimmiltään.
Kun tekijät huomasivat, etteivät he voi pitää
ammattilaisurheilijoita monen vuoden sopimuksessa liikkuvien kuvien
maailmassa, lähtivät ajatukset poikkelehtimaan muiden projektien äärelle. Sanotaanko nyt näin, että vaikka elokuva pyrkiikin päivittämään
konseptia ulkomuodollisesti, on sen sisältö jopa poikkeuksellisen
mitäänsanomatonta seurattavaa. On hienoa nähdä pitkästä aikaa Looney Tunes -piirroshahmot
näytöllä rellestämässä, vaikka he eivät välttämättä olisikaan niin
suuressa roolissa elokuvan primitiivistä ''tarinaa''.
Nämä ikoniset piirroshahmot eivät elokuvaa valitettavasti kuitenkaan
pelasta, sillä tarina on niin heikkorakenteinen perusteiltaan. Tuovat he kuitenkin nostalgian rippeitä takaisin kokeneiden Looney Tunes -kannattajien mieleen elokuvann muodossa, joka on täynnä viittauksia monenlaisista konsepteista. Elokuvassa on sellainen pieni ongelma, että se tuntuu perimmiltään kuin
yli-innokkaalta myyjältä. Kaikki kuulostaa huikean houkuttelevalta ja
fantastiselta, mutta liika on aina kuitenkin liikaa. Space Jam: Uusi legenda toimii sellaisena alustana, jolla Warner Bros.
vain esittelee suurimpia elokuvasarjojaan ja saavutuksiaan liikkuvien
kuvien maailmassa kuin palkintogaalassa konsanaan.
Ainoana ongelmana
siinä on vain se, että yhtiö suutelee omahyväistä peräaukkoaan
jatkuvasti elokuvan aikana huomaamatta hävyttömyyttään. Tosin kuin
alkuperäinen Space Jam, Uusi legenda ei tiedosta omaa naurettavuuttaan, vaan todellakin pönkittää kaiken mahdollisen katsojan kurkusta alas. Elokuva on kuin onkin heikko siitä syystä, ettei se usko omaan
sanomaansa tarpeeksi vahvasti pitääkseen sen suurimpana
keskittymispisteenä, vaan turvautuu muihin vetonauloihinsa
naamioidakseen inspiroimattoman materiaalinsa.
Space Jam: Uusi legenda on elokuva, josta osasin ajoittain jopa
nauttia parkkeeratessani aivoni narikkaan, mutta se silti onnistui
tekemään siitä ajoittain hyvin vaikeaa vastaanotettavaa tuputtavan
luonteensa vuoksi. Elokuva muistuttaa enemmän popkulttuuriviittauksilla
hengittävää Ready Player One -elokuvaa, kuin Space Jamia, mikä mielestäni selittää sen, miksi elokuva voi olla suuri pettymys monelle vuosien ajan odottaneelle kannattajalle. Warner Bros. Pictures tuntuu vain pönkittävän massiivista egoaan elokuvan muodossa ja se on ikävää seurattavaa, koska Looney Tunes -hahmot joutuvat vastaanottamaan tämän kritiikin.
6. TOM & JERRY | TOM & JERRY: THE MOVIE
Tom & Jerry -televisiosarjat ovat olleet hyvin tärkeässä
osassa lapsuuttani. Muistan hyvin selkeästi, kuinka katsoin näitä
ikonisia piirrettyjä pienenä poikana taukoamatta VHS-kasetiltani ja ne
ovat sittemmin jääneet elämään muistiini. Aina kun kyseinen asia tulee
esille keskustelussa tai muuten vain ohimennen törmään johonkin siihen
liittyvään mediaan, palaavat miellyttävät muistoni lapsuudesta takaisin
pinnalle. Kun kuulin ensimmäistä kertaa ison budjetin Tom & Jerry -elokuvan olevan tulossa, olin kieltämättä innostunut.
Tom & Jerry on hyvin tyypillinen piirroshahmoihin perustuva
slapstick-komedia, jota olemme tottuneet näkemään etenkin 2010-luvun
taitteessa poikkeuksellisen paljon. Se on näytelty elokuva, jota
pyritään sekoittamaan animoituihin piirroshahmoihin oikean elämän
ympäristössä. En tiedä miksi, mutta useinmiten tämän sortin elokuvat
tapahtuvat aina New Yorkissa ja se tuntuukin olevan taattu
yksityiskohta, joka toistuu jatkuvasti elokuvasta toiseen.
Tämä teos ei eroa näistä aikaisemmista tuotoksista juuri ollenkaan. Elokuva on nimittäin hyvin erikoinen tapaus kaiken kaikkiaan. Ei
ainoastaan, että tarinan asettelu hotelliin tuntuu jopa epäkunnioittavan
vieraannuttavalta, mutta nimikkohahmot itse tuntuvat ylimääräisiltä ja
väkinäisiltä omassa elokuvassaan. Ottaen huomioon, että Tom & Jerry
-tarinat useinmiten pohjautuvat rauhalliseen naapurustoon, tuntuu
ylienerginen kaupunkiasetelma ottavan paljon pois kaksikon
vastakkainasettelun vaikutuksesta.
Onneksemme saamme elokuvassa edes jonkin verran sitä klassista ja
ylilyötyä kissa-hiiri-leikkiä, jota olemme lapsena tottuneet näkemään,
sillä se rehellisesti pitää elokuvan jollain tasolla elossa. Tom & Jerry on hyvin heikko elokuva, joka käyttää ikonista
kaksikkoa vain työkaluna luoda edes jonkin sortin viihdykettä tylsän ja
mitäänsanomattoman tarinansa ympärille. Älkää ymmärtäkö minua väärin,
rakastin kaikkea, mitä Tom ja Jerry tarjosivat elokuvassa,
mutta kun elokuva ei tunnu keskittyvän heihin juuri ollenkaan, on
vaikea pitää elokuvasta kokonaisuudessaan alkuunkaan.
5. OLD
Aina kun M. Night Shyamalanin nimi ilmestyy näytölle, tuntuu se merkkaavan joko taattua laatua tai aivan järkyttävää farssia. Old-elokuvan tapauksessa oli kyse jälkimmäisestä tapauksesta.
Tuotos aiheutti minulle enemmän harmaita hiuksia kuin mitä olisin luultavasti
koskaan osannut edes ennakkoon odottaa. Olen harvoin elokuville
vihainen, mutta todellista turhautumista syntyy aina silloin tällöin,
kun materiaali on näin luokatonta perimmiltään. Old on kuin
amatööritasoisen ohjaajaopiskelijan ensimmäisen opiskeluvuoden näyttötyö
Hollywood-budjetilla höystettynä. En edes vitsaile...
Jos jotain lupaavaa elokuvalla on näyttelijäkaartin lisäksi, niin hyvin
kiehtova konsepti, joka uhkuu mysteeriä ja jännitystä - ainakin
paperilla. Elokuvalla on nimittäin hyvin erikoislaatuinen olemus. Ei
ainoastaan, että se tuntuu alusta asti vaakkuvan rajusti nuoran päällä
rakentellisesta näkökulmasta katsottuna, mutta myös visuaalisesti se
yllättää epätasapainoisella otteellaan. Elokuvan pahaenteinen tunnelma
on alkuun ihan lupaavaa koettavaa, mutta heti kun hahmot alkavat
keskustelemaan ja vaihtamaan sanoja keskenään, katoaa kohtauksesta kuin
kohtauksesta kaikki varteenotettavuus ja jännitys.
Näyttelijät ovat myös hyvin epäuskottavia rooleissaan ja uskaltaisin jopa väittää, ettei ohjaaja M. Night Shyamalan ole
selkeästi osannut ohjeistaa heitä tarpeeksi hyvin herättääkseen
kohtaukset vakuuttavammin eloon. Elokuvan massiivisin ongelma on
kuitenkin sen kammottava käsikirjoitus, joka uhkuu toinen toistaan
naurettavampia ratkaisuja ja poikkeuksellisen primitiivistä dialogia.
Tuntuu rehellisesti ihan siltä kuin Shyamalan olisi lähtenyt tekemään elokuvaa puhtaasti lennosta vailla mitään alustavaa suunnitelmaa tai huolta tulevasta.
Siitä huolimatta elokuva julkeaa selittämään asioita perinpohjin kuin suoraan paperista luettuna konsanaan. Old on kuin Hellboy-uudelleenfilmatisoinnista tutun Neil Marshallin ohjaama ja The Room -elokuvan tehneen Tommy Wiseaun käsikirjoittama yhteinen pannukakku, joka toimii yhtenä M. Night Shyamalanin uran huonoimmista elokuvista koskaan. Tuotos
on jopa hämmentävän huono kokonaisuudeltaan, eikä se johdu siitä, ettenkö
katsojana ymmärtänyt sitä, vaan nimenomaan päinvastoin. Ohjaaja teki elokuvastaan
jopa harvinaisen itsestäänselvän, minkä vuoksi mysteerikään ei toimi
juuri ollenkaan.
4. YKSIN KOTONA - OMA KOTI KULLAN KALLIS | HOME SWEET HOME ALONE
Monen heikon jatko-osan jälkeen tuntui jo siltä, että Yksin kotona -elokuvasarja jätettäisiin vihdoin rauhaan, mutta mitäpä vielä. Disneyn entinen toimitusjohtaja Bob Iger ilmoitti nimittäin 2019 vuoden lopussa, että uusi osa olisi tekemässä tuloaan Disney+ -striimauspalveluun. Mitä tästä elokuvasta nyt voi rehellisesti edes sanoa? Yksin kotona - Oma koti kullan kallis
on odotetustikin poikkeukellisen heikko tuotos, joka ei tunnu oikein
missään vaiheessa tietävän, mitä konseptilla pitäisi vielä saada aikaan.
Jo ensimmäisten minuuttien aikana voi elokuvan tuntea rämpivän
silmiemme edessä ja pahasti.
Yksin kotona -elokuvasarjan konsepti on hyvin yksinkertainen perimmiltään, kun sitä lähtee analysoimaan pidemmälle. Ensimmäinen elokuva esitteli sen katsojilleen, toinen
lähti muuttamaan muutamia yksityiskohtia mielenkiinnon ylläpitämiseksi
ja loput kolme osaa alkoivat vain kopioimaan eri muodossa alkuperäistä
visiota. Yksin kotona - Oma koti kullan kallis -elokuva sortuu jälkimmäiseen syntiin, minkä vuoksi on jo itsestään selvää, miten tarina tulisi etenemään alusta loppuun asti.
Vaikka pidinkin elokuvan alustavasta asetelmasta, valuttaa varsinainen toteutus tämän pienenkin potentiaalin täysin hukkaan. Tuotos yrittää niin kovasti tuoda konseptia nykyaikaan istuvammaksi
ajankohtaisten trendien ja härpäkkeiden muodossa, mutta ideat ovat sen
verran laiskoja, sekä ponnettomia, ettei niistä saa juuri mitään
järkevää sisältöä irti. Se ei nimittäin edes yritä käyttää aikaa siihen, että se hyödyntäisi
konseptinsa tarjoamia elämänoppeja materiaaliinsa, vaan sortuu
enemmänkin vain pelleilemiseen ja turhanpäiväiseen hullutteluun vailla
mitään merkityksellistä taka-ajatusta.
Yksin kotona - Oma koti kullan kallis on luokaton ja
poikkeuksellisen myötähäpeällinen elokuva, jonka olemassaoloa voi vain
ihmetellä. Ei ainoastaan, että tarina tuntuu ihan kuin se olisi
kirjoitettu päivässä, mutta sen sisältö saa katsojan pudistamaan päätään
epäuskosta. Tuotoksen huumori on ala-arvoista seurattavaa. En tiedä
kenelle nämä vitsit on todellisuudessa tarkoitettu, sillä ne
kolkuttelevat järkyttävyyden rajoja useasti elokuvan aikana, mutta sen
voin varmuudella sanoa, ettei kovin monelle. Elokuva toimiikin täydellisenä esimerkkinä siitä, että miksi
uusintafilmatisointeja ei välttämättä kannattaisi joidenkin konseptien
tapauksessa koskaan edes harkita.
3. AYA JA NOITA | アーヤと魔女
Kun puhutaan japanilaisen Studio Ghiblin tuotannosta, puhutaan
yleensä moniulotteisista ja satumaisista tarinakokonaisuuksista, johon
voi kuka tahansa katsoja samaistua ja investoitua. Aya ja noita, joka kulkee länsimaissa nimellä Earwig and the Witch, on vuonna 2020 ensi-iltansa saanut animaatioelokuva, jonka ohjauksesta vastaa legendaarisen Hayao Miyazakin poika Gorô. Se perustuu Diana Wynne Jonesin kirjoittamaan samannimiseen romaaniin ja käyttää studiolle poikkeuksellista 3D-animaatiotekniikkaa.
Heti kättelyssä on sanottava se, että Aya ja noita on kuin onkin silmiä avaava kokeilu Studio Ghiblille, mutta onko se kuitenkaan hyvästä? Rehellisesti? Ei, ainakaan tässä muodossa. Studio Ghibli on niin pitkään ja vannoutuneesti pysynyt omissa rajoissaan tehden samalla 2D-alustastaan itselleen menestyksekkään työkalun. Olemme nähneet tämän siirtymisen jo aiemminkin. Osuvimpana esimerkkinä varmasti toimii Walt Disney Pictures,
joka oli vuosikymmenten ajan onnistunut tekemään historiallisesti
merkittäviä piirrettyjä, jotka edelleenkin vetävät ihmisiä puoleensa.
Hekin päivittivät koneistonsa 3D-animaatioteknologiaan huomatessaan sen
sisällä piilevän suuren potentiaalin. Vaikka heille tämä siirtymä olikin
luontevampi monesta näkökulmasta katsottuna, eivät kaikki siitä ideasta
aluksi pitäneet. Itse olen sitä mieltä, että tämä tyyli ei vain sovi Studio Ghiblin olemukseen missään muodossa - ainakaan vielä. Muistatteko ne ajat, kun 3D-animaatiotekniikka oli vielä uutta ja sitä
tuppasi näkemään jokaisessa lapsille suunatussa televisio-ohjelmassa?
Tämä elokuva nimittäin muistuttaa niitä aikoja liikaakin ja niistä
ajoista on kuitenkin jo toistakymmentä vuotta.
Tarina on jopa poikkeuksellisen mitäänsanomaton kokonaisuus. Katsojasta useasti tuntuukin siltä, ettei ohjaajana toimiva Gorô Miyazaki
välttämättä edes tiennyt mihin suuntaan hänen kannattaisi mennä
kyseisen konseptin kanssa. Elokuvasta puuttuu paljon merkityksellisiä
yksityiskohtia, jotka tekisivät siitä astetta moniulotteisemman
kokemuksen. Aya ja noita on surkuhupaisa kokeilu, joka selkeästi kaipasi Studio Ghiblin
johdon jatkuvaa taustalla valvovaa silmää. Vaikka visuaalisesti elokuva
onkin selkeästi alkukantainen teos perimmiltään, se osa-alue oli
mielestäni massiivisista ongelmista se vähäisin.
2. THUNDER FORCE
Voi luoja. Mistä sitä aloittaisi? Thunder Force on elokuva, joka
pitäisi olla paperilla hyvin mielenkiintoinen ja kiehtova kokonaisuus,
kun ottaa huomioon sen tarjoileman näyttelijäkaartin ja hulvattoman
konseptin. Vaikka Melissa McCarthy onkin tarjoillut viime aikoina enemmän hutilyöntejä, osaa hän parhaimmillaan olla koominen lisä mille vain elokuvalle. Octavia Spencer
taas on yleensä varma osuma lähes jokaisessa elokuvassa, jossa hän on
mukana, joten laadusta päänäyttelijöiden puolelta ei voi valittaa. Thunder Force on siitäkin huolimatta ehkä yksi väsyneimmistä ja
epähauskimmista elokuvista, jonka olen hetkeen kokenut.
Ei ainoastaan,
että tarina tuntuu olevan heikommalla kädellä hutaistu sekasikiö, mutta
komediaelokuvaksi paljon nauramisen aihetta ei tuotos kuitenkaan
tarjoile. Vaikka elokuvaa voikin pitää ''aivot narikkaan'' -tasoisena
läpsyttelynä, on sen annit mielestäni sen verran köykäiset, ettei
kevytmielinen asennoituminenkaan pelasta sitä katastrofilta. Ohjaaja pyrkii parhaansa mukaan tehdä tapahtumista merkityksellisiä ja
muistaakin lisätä joitain yksityiskohtia jatkuvuuden ylläpitämiseksi,
mutta kun materiaali on niin inspiroimatonta ja potee jonkin sortin
identiteettikriisiä, on kokonaisuudesta vaikea repiä mitään miellyttävää
irti.
Tuotos on hyvin kaavamainen ja tylsä, eikä väsynyt huumorikaan
tunnu pelastavan sitä tuomiolta. Thunder Force on elokuva, joka yrittää kovasti sopia muiden
supersankarielokuvien joukkoon, mutta kun perustukset ovat näin lahot ja
onnettomat, on sitä vaikea edes lukea samaan lauseeseen muiden
supersankarielokuvien kanssa. Elokuvan toiminta on väsynyttä, komedia myötähäpeällistä ja tarina kontrolloimatonta sotkua. Ihan kuin Thunder Force oltaisiin kuvattu ilman minkäänlaista käsikirjoitusta.
1. AFTER WE FELL
After-elokuvasarja ei ole minulle suunnattu alkuunkaan, joten mitä siltä voisi
rehellisesti edes odottaa? Ei mitään. Enkä odottanutkaan mitään ja sen
myös sainkin. Turhauttavan puolitoistatuntisen samojen puuduttavien
ongelmien äärellä, jotka eivät juuri vie mihinkään. Elokuvan tarina koostuukin käytännössä vain Tessan ja Hardinin
poikkeuksellisen läheisistä väleistä, turhauttavasta
ylidramaattisuudesta ja väkisin väännetyistä ongelmatilanteista, jotka
alkavat nopeasti kadottamaan otettaan, mitä pidemmälle elokuvassa
etenemme.
Tarinan sisällöttömyys näkyy ja sen venytetty ulkomuoto ei auta asiaa
juuri ollenkaan. Jollain alkeellisella tavalla katsojan näkökulmasta
katsottuna Tessan muutto Seattleen vaikuttaa hyvin kiehtovalta
idealta, kun ottaa huomioon, että hän voisi vihdoin päästä pakoon
toksista ja itsekeskeistä poikaystäväänsä. After We Fellissä ei kuitenkaan ole kyse siitä. Vaikka se
tuntuukin jotenkin naurettavan surrealistiselta ajatukselta,
elokuvasarjan pääideana on selkeästi mainostaa toksisia ihmissuhteita
paremmassa valossa. Ihan kuin niiden tuottama stressi ja ''jännitys''
olisi Maa-nimisellä planeetalla ihailtavaa seurattavaa.
Ymmärrän toki päällepäin, että ''pahojen poikien'' kanssa eläminen on
varmasti ''innostavaa'' ja ''mukaansatempaavaa'' ainakin nuoruuden
vuosina, mutta se intoilu tapahtuu nuoressa iässä syystäkin. Tämä jatkuva riiteleminen, mitä turhemmista asioista ja yksityiskohdista
vinkuminen alkaa käymään nopeasti puuduttavaksi seurattavaksi. Elokuvassa kierrätetään samoja jo aiemmin nähtyjä tilanteita ja vastakkainasetteluja uusien hahmojen voimin, jotka nekään eivät tuo tarinalle mitään lisäarvoa.
After We Fell on edeltäjiensä tapaan turhauttava ja puuduttava
elokuva, joka ei edes yritä viedä konseptia kunnolla eteenpäin juuri
mihinkään suuntaan. Vaikka alustus tuntuukin paperilla lupaavalta,
elokuva unohtaa jatkuvasti aloittamansa ideat ja siirtyy nopeasti saman
vanhan kaavan äärelle pyörimään ympyrää vailla suuntaa ja järkeä. Ottaen
huomioon, että elokuvasarja tulee valitettavasti jatkumaan vielä, voi vain ihmetellä, että miten se on pysynyt jaloillaan näinkin kauan.
Vihdoin! Tämän vuoden suurimmat pettymykset ja hirvittävimmät sekasikiöt
saatiin
vihdoin käsiteltyä läpi uudemman kerran ja seuraavaksi voi hyvin mielin
keskittyä sitten vuoden 2021 parhaimpiin teoksiin, joiden paljastamista olen odottanut vesi kielellä. Elokuvavuosi 2021 on ollut hyvin erikoinen, puuduttava ja
turhauttava, mutta onneksi näidenkin elokuvien lisäksi, saimme monta loistavaa elokuvaa katsottua. Parhaimpien elokuvien listalle tiemme nyt vie!
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 30.12.2021
Lähteet: kansikuvat www.impawards.com, trailerit www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti