Luoja: Álex Pina
Pääosissa: Álvaro Morte, Úrsula Corberó, Itziar Ituño, Jaime Lorente,
Miguel
Herrán, Esther Acebo, Darko Perić, Najwa Nimri, Pedro Alonso, Rodrigo de
la Serna,
Hovik Keuchkerian, Luka Peroš, Belén Cuesta, Fernando Cayo,
Fernando Soto
Genre: Rikos, Toiminta, Draama
Genre: Rikos, Toiminta, Draama
Jaksoja: 10
Vuonna 2017 espanjalainen Antena 3 -televisiokanava esitti La casa de papel -sarjan, eli Rahapajan, kaksi ensimmäistä osaa, jotka nousivat vuoden päästä kuin tähdenlento konsanaan massiiviseksi maailmanlaajuiseksi ilmiöksi Netflix-striimauspalvelun
hankittua oikeudet sarjan levitystä varten. Erinomaisten kahden
ensimmäisen, sekä asiansa ajavan kolmannen ja neljännen osan jälkeen oli aika siirtyä Netflix-striimauspalvelun tuottaman ajan loppumetreille viidenteen ja viimeiseen osaan.
Álex Pina vastaa sarjan lopetuksesta myös, mikä on kyllä helpottavaa kuulla. Vaikka Rahapaja-sarjan kaksi viimeisintä osaa olivatkin jo astetta heikompia ensimmäisiin verrattuna, olivat odotukseni toiveikkaat viimeisen kliimaksin puolesta. Nyt kun olemme saapuneet tien päähän, on katsottava, että onnistuuko Álex Pina tekijätiimeineen viemään tarinan ansaitsemaansa päätökseen voitokkaissa vai pettävissä tunnelmissa. Vaikka lopputulos pelottaakin hieman, lähdin katsomaan viimeistä rymistelyä innokkain mielin.
Professori on joutunut yllättäen tukalaan tilanteeseen Alicia Serran löydettyä tämän syrjäisestä piilopaikastaan. Sisäiseen tutkintaan itsensä ajanut neuvottelija yrittää lypsää tietoa ryöstöstä ja sen kulusta, jotta operaation aivoina toimiva mies murtuisi ja antautuisi, mutta koska peli ei ole vielä ohi, seuraavat yllättävät käänteet perässä. Samaan aikaan Espanjan keskuspankissa tunteet kuohuvat, kun eversti Luis Tamayo lähettää armeijan eriskoisjoukot lopettamaan ryöstön lopullisesti. Ryöstäjien on nopeutettava tahtiaan ehtiäkseen ulos vapauteen ennen kuin hornankattila räjähtää ilmaan.
Shakkipeli on edennyt jo niin pitkälle, että pelastus tuntuu olevan jo kaukaista toiveajattelua. Ilman vaativia ja kivuliaita uhrauksia ei ryöstäjillä enää ole toivoakaan vapaudesta. Molemmat puoliskot tiedostavat myös sen, minkä vuoksi tilanne kiristyy ja peliliikkeiden merkitys korostuu entisestään. Rahapaja-sarjan viides osa tiedostaa sen, ettei ''houdinimaisia'' katoamistemppuja voi kuluttaa loputtomiin, vaan sen on myös turvauduttava vaativiin ratkaisuihin, jotta huippupiste saavutettaisiin mahdollisimman efektiivisellä, mutta luonnollisella tavalla.
Luodit viuhuvat kontrolloimattomasti pitkin käytäviä, pankin seinustat paukkuvat liitoksistaan räjähteiden seurauksena, ihmiset taistelevat rakkaidensa puolesta loppuun asti ja maailma seuraa jännityksessä tilanteen radikaalia eskaloitumista. Tämä mahtipontinen ja jopa mahdottomaksi kuvailtu ryöstö muuttuu nopeasti todelliseksi taistelutantereeksi, joka alkaa vaatimaan merkittäviä uhreja. Vaikka katsojina jännitämmekin rakastamiemme hahmojemme puolesta, on kaudesta havaittavissa ylimalkainen luonne.
Vaikka tekijät pyrkivätkin hakea mahdollisimman eeppistä ja uskomatonta lopetusta rakastetulle sarjalle, alkaa se ajoittain irtautumaan juuristaan sekä materiaalinsa, että tunnelmansa puolesta. Itse päätarinahan seuraa kyllä pitkälle venytettyä tilannetta edelleenkin, joka saa myös hyvin vauhtia alleen jaksojen vieriessä eteenpäin, mutta osittainen hätiköiminen ja hutiloiminen rakenteellisesta näkökulmasta katsottuna paistaa ikävästi näytön toiselle puolelle, minkä vuoksi kokonaisuus ontuu pahemman kerran.
Viides osa pitää sisällään paljon sivutekijöitä, jotka eivät käy järkeen juuri ollenkaan. Uudet lisäykset alkavat nimittäin vieraannuttamaan katsojaansa materiaalista, minkä vuoksi siitä saattaa jäädä imelä jälkimaku suuhun. Ideoita on edellisen kahden osan tapaan järkyttävä määrä ja se, jos mikä sekoittaa pakkaa ikävästi tarinan eskaloituessa pidemmälle. Vaikka suurimmaksi osaksi tapahtumat ovatkin miellyttävää seurattavaa näin katsojan näkökulmasta katsottuna, sortuvat ne turhan usein ennalta-arvattavien tai päinvastaisesti yltiöpäisten ratkaisujen tielle.
Ryöstön sivussa tarinamme ohjaa katseensa yhteen sarjan vetovoimaisimpaan hahmoon Pedro Alonson esittämään edesmenneeseen Berliiniin, jonka merkittävä rooli yllättää hieman. Ottaen huomioon, että hahmo kohtasi noutajansa jo toisessa osassa, on merkillistä, että häntä edelleenkin pidetään sarjassa mukana - etenkin näin suuressa roolissa. Ymmärrän toki sen, että mies oli Professorin tapaan yksi suurimmista palapelin palasista ryöstöjen suunnittelussa, mutta viidennessä osassa ei tähän seikkaan kuitenkaan enää nojata samalla tavalla.
Tuntuu kuin Álex Pinalta olisi jäänyt aiemmilta tuotantokausilta paljon materiaalia käyttämättä. Keskitymme sivutarinassa nimittäin Berliinin menneisyyteen ja tämän rikollisuran suurimpaan käänteeseen. Jälkeenpäin katsottuna on tietenkin selvää, miksi tämä sivutarina pelaisi niin suuren roolin kokonaisvaltaisessa tarinassa, mutta samaan aikaan olen häkeltynyt siitä, että tekijät päättivät viimeiseksi merkittäväksi käänteeksi käyttää tätä hyvin aliravituksi ja kiirehdityksi jäänyttä tarinakaarta. Nämä sivutarinan kohtaukset nimittäin tuntuvat perimmiltään vain täytemateriaalilta. Sarjan viidennen osan rakenne on tämänkin vuoksi hyvin ailahtelevainen ja epätasapainoinen.
Vaikka tämäkin lisäys tuo kiinnostavia yksityiskohtia Berliinin hahmosta esille, ovat ne mielestäni jo hieman myöhässä, sillä tässä vaiheessa keskittymisen pitäisi olla pelkästään ratkaisevassa loppupelissä. Jos jotain positiivista täytyy viimeisestä tuotantokaudesta sanoa, niin mainitsisin ehdottomasti sen, että panokset ovat hulppeat. Viimeisen kolmen osan aikana ne ovat nousseet pitkäjänteisellä ja nousujohteisella otteella hyvin korkeiksi, minkä vuoksi katsojana meidän täytyy saada tietää, mihin kaikki se vihdoin loppuisi. Koukuttava materiaali tempaa kyllä mukaansa, mutta tasapainoa ja omaperäisyyttä se olisi kaivannut ehdottomasti enemmän. Toimintakin on melkeinpä kuin sotaelokuvasta konsanaan.
Rahapaja-sarjan viides osa on mahtipontisista ideoistaan ja eeppisestä luonteestaan huolimatta ikävä pettymys. Vaikka tunnelmallisesti se onnistuukin pitämään jännityksen korkealla ja tunteet jollain tasolla pinnalla, paistaa hätiköity toteutustapa ikävästi silmään. Vaikka kokonaisvaltaisesti pidinkin sarjasta, on mainittava se, että viimeiset kolme osaa olivat jokseenkin turhia lisäyksiä. Kolmas ja etenkin neljäs osa lupailivat paljon materiaalinsa puolesta, mutta näin jälkeenpäin katsottuna ne olisi voitu jättää tekemättä. Toki, pienellä lisäsuunnittelulla ja paremmalla leikkauksella toisestakin ryöstöstä olisi voinut saada jotain merkittävää irti kokonaisvaltaista tarinakokonaisuutta ajatellen.
Rahapaja on siitä huolimatta hyvä sarja, joka tarjoaa paljon jännitystä, draamaa ja toimintaa. Parhaimmillaan se osaa olla poikkeuksellisen koukuttavaa ja laadukasta seurattavaa, vaikka loppua kohden kelkka lähteekin järkyttävällä tavalla käsistä. Suosittelen ehdottomasti kahta ensimmäistä osaa kaikille katsottavaksi, sillä ne hivelevät miltei täydellisyyttä. Jos niiden jälkeen ei maltti riitä, niin sitten kannattaa toki katsoa loputkin sarjasta. Alkuperäisistä hahmoista ja heidän koettelemuksistaan saa siinä tapauksessa nimittäin tiukemman otteen ja syvällisemmän kokonaiskuvan.
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 13.12.2021
Lähteet: kansikuva www.impawards.com, sarjan tiedot www.imdb.com, traileri www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti