Taas yksi vuosi on kulunut ja uusi on alkamaisillaan. Tällä listalla
silmäillään tulevan vuoden odotetuimpia elokuvia minun näkökulmastani katsottuna.
Elokuvat eivät ole missään tietyssä järjestyksessä ja ihan syystäkin.
Odotusten tasokin tulee nimittäin vaihtelemaan ajan kuluessa. Olisin kyllä mielelläni halunnut
lisätä muutaman muunkin teoksen listalle, mutta päätin jo ennakkoon,
että rajaan sen kymmeneen nimikkeeseen, joten näillä mennään. Jätin myös muutaman teoksen pois listalta, joiden piti alunperin julkaista viime vuoden puolella ja jotka lisäsinkin sen vuoksi viime vuoden listalle.
ASTEROID CITY
Yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja Wes Anderson on tullut minulle tutuksi muutamaa vuotta takaperin hyvin epätavanomaisesta Isle of Dogs -elokuvasta. Vaikka tuo tuotos ei minuun pysyvää vaikutusta onnistunutkaan leimaamaan, onnistui aiemmin julkaistu The Grand Budapest Hotel -elokuva paikkaamaan tämän vajeen. Ohjaaja erottuu joukosta hyvin uniikista artistisesta tyylistään ja nokkelasta tarinankerronnastaan, joka luo konseptista kuin konseptista varsin poikkeuksellisen koettavan.
Kaiken kukkuraksi Anderson onnistuu aina täyttämään näyttelijätiiminsä a-luokan näyttelijöistä, joista pelkästään murto-osakin saisi jo penkkejä täytettyä vaivattomasti teattereihin. Tilda Swinton, Adrien Brody, Tom Hanks, Bryan Cranston, Jeff Goldblum, Willem Dafoe, Edward Norton... tarvitseeko listaa enää edes jatkaa eteenpäin? On ihan käsittämätöntä ajatella, että ohjaaja onnistuu nykyään keräämään näin jäätävän näyttelijänipun luodakseen ennennäkemättömän elokuvaspektaakkelin.
Vaikka Wes Anderson ei kuulukaan omiin lempiohjaajiini, pystyn vain arvostamaan hänen intohimoaan elokuvataidetta kohtaan ja halua kertoa omalaatuisia tarinoita katsojille. Asteroid City -elokuvan alkuasetelmathan ovat vakuuttavat, minkä vuoksi siltä sopiikin odottaa loistavia asioita. Sen verran pystyn kyllä sanomaan, etteivät nämä teokset kaikkien makuun ja mieleen ole, vaikka kuinka lupaavalta paperilla projekti näyttäisikin. Tyyli on kuitenkin sen verran uniikki ja taiteellinen perimmiltään, mutta toivoa ja uskoa ohjaajan taitoihin on riittämiin. Elokuvan on tarkoitus rantautua Suomeen kesän aikana.
BARBIE
Uskomattomalta kun se vaan kuulostaakin, Barbie-elokuva on tekemässä tuloaan ja kovaa vauhtia. Muistan kuin eilisen sen hetken, kun elokuvasta ilmoitettiin alustavissa raporteissa ja on pakko kyllä myöntää, että tämä tieto hämmästytti minua poikkeuksellisen paljon. En nimittäin uskonut kenenkään lähtevän kokeilemaan onneaan konseptin kanssa - ainakaan tosissaan. Tässä kohdassa kuvaan astuukin lupaavia otteita näyttänyt yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja Greta Gerwig.
Nainen onnistui kuin onnistuikin vakuuttamaan minut, sekä monen muunkin katsojan varteenotettavuudestaan loistavan Lady Bird- ja erinomaisen Pikku naisia -elokuviensa muodossa, jotka eivät päällepäin vaikuttaisi kovinkaan kiinnostavilta tapauksilta. Hyvin intiimit ja pienimuotoiset konseptit sytyttävät ohjaajan tuleen ja yleensä toimivatkin tämän mukavuusalueena. Nyt kun kyseessä on megalomaaniselta kuulostava Barbie-elokuva, on kiehtovaa nähdä, mitä Gerwig onnistuu konseptillaan kyhätä valkokankaille.
Barbieksi on palkattu odotetustikin Margot Robbie ja Keniksi Ryan Gosling, jotka ovat rehellisesti täydellisiä valintoja rooleihinsa. Elokuva voi olla joko järkyttävä pannukakku tai suurin neronleimaus, jonka kukaan on hetkeen tehnyt. Odotuksia vahvistaa juuri hiljattain julkaistu traileri, joka mukailee ironisesti 2001: Avaruusseikkailu -elokuvaa toteutuksensa puolesta. Jos itse teoskin on näin itsetietoinen ja rohkea, niin Barbiesta voi odottaa jopa vuoden suurinta yllättäjää. Sehän selviää ensi kesänä, kun elokuva saa teatterikierroksensa...
DUNE: PART II
Kanadanranskalaisen Denis Villeneuven ohjaama Dyyni-elokuva kuulosti jo ennakkoon aivan mielipuoliselta yhdistelmältä ja nyt kun ensimmäinen osa on jo takanapäin, niin voin vain todeta, että lähes mestarillinen se olikin omasta mielestäni. Pitkään siinä kesti ennen kuin saimme varmistuksen toisen osan tulosta, mutta nyt se on vihdoin tekemässä tuloaan. Ottaen huomioon, että ensimmäinen osa nosti riman noinkin korkealle, on vaikea alentaa omia odotuksia jatko-osan puolesta.
Denis Villeneuve ja kumppanit palaavat takaisin Frank Herbertin romaanin äärelle adaptoimaan toisen puoliskon kirjasta. Vaikka vapauksia onkin otettu tarinan jouhevuuden ja kokonaiskuvan selkeyttämiseksi, ovat osa kannattajista hyvin närkästyneitä ohjaajan tekemiin ratkaisuihin, mikä vain korostaa ''mitä tahansa teetkin, et voi miellyttää kaikkia'' -teoriaa entisestään. On siis hyvin todennäköistä, ettei toinenkaan osa tule kaikkia tahoja miellyttämään, vaikka minkälaisiin urotekoihin elokuva päätyisikin. Alkuasetelmat ovat kuitenkin lupaavat.
Ensiluokkaiset näyttelijät palaavat rooleihinsa esittämään hahmojaan ja muutamia kovan luokan värväyksiäkin on onnistuttu tekemään. Esimerkiksi Christopher Walken, Florence Pugh, sekä Austin Butler liittyvät remmiin mukaan uusien hahmojen muodossa, mikä lupailee kieltämättä hyvää. Visuaalisen esillepanon tiimi jatkaa rooleissaan, mikä pitää huolen siitä, että spektaakkelimaisuus tulee olemaan jälleen kerran ensiluokkaista. Ainoat pelot kohdistuvatkin moniulottteiseen tarinaan ja sen ultimaattiseen kulminoitumiseen. Jatko-osan määre tulla marraskuun alussa.
THE FABELMANS
On varmaan ihan turhaan esitellä yhdysvaltalaista Steven Spielbergiä nimeä pidemmälle, sillä jokaisen itseään arvostavan elokuvarakastajan kuuluisi tietää herran uroteot vähintäänkin jollain tasolla. Vaikka herran ura onkin jo jonkun aikaa ollut pienessä syöksykierteessä, on laatu ollut aina vähintään asiansa ajavalla tasolla. The Fabelmans on elokuva, johon paineet eivät välttämättä samalla tavalla kohdistu kuin West Side Story -uusintafilmatisointiin toissa vuonna, mutta jonkin sortin odotukset kuitenkin kummittelevat olan takaa.
Kyse on nimittäin Spielbergin intohimoprojektista, johon mies on laittanut paljon sydäntä peliin. Vaikka en ole traileria enempää elokuvasta tietoinen, olen kuullut ohjaajan omia mietteitä haastatteluissa ja ymmärtänyt siitä sen verran, että teos on hänelle itselleen monella tapaa tärkeä. Konsepti pitää nimittäin sisällään miehen lapsuuden, sekä nuoruusvuodet, joiden aikana hän rakastui liikkuviin kuviin ja niiden vangitsemiseen. Kyse on siis paljon intiimimmästä ja henkilökohtaisemmasta projektista, jota häneltä onkin ehkä vähän kaivatukin.
On siis reilua odottaa, että laadullisesti The Fabelmans nostaisi miehen takaisin huipulle, sillä muutama aiempi tuotos on jäänyt ikävän teennäiseksi ja inspiroimattomaksi toteutukseltaan. Nyt kun hän ottaa käsittelyyn oman elämänsä ja tekee sen omalla vannoutuneella tyylillä, lopputulokselta voi odottaa paljon. Voiko elokuva epäonnistua? Toki, mutta minun on vaikeaa uskoa, että niin tulisi tapahtumaan - etenkään tällaisen alkuperäisidean kanssa. The Fabelmans rantautuu Suomeen helmikuun puolessa välissä.
HOW DO YOU LIVE?
Japanilainen elokuvaohjaaja Hayao Miyazaki on jo ties monennenko kerran jäänyt eläkkeelle ja palannut takaisin ruoriin uuden elokuvan merkeissä. Tällä kertaa kyseessä on Studio Ghiblin How Do You Live? -animaatioelokuva, joka perustuu Yoshino Genzaburon vuonna 1937 kirjoittamaan samannimiseen romaaniin. Itselleni lähdemateriaali ei kerro mitään, mutta se ei haittaa alkuunkaan, sillä ne tärkeimmät palaset ovat jo loksahtaneet paikoilleen.
Kun puhutaan japanilaisen Studio Ghibli -tuotantoyhtiön filmografiasta, niin puhutaan
yleensä moniulotteisista ja satumaisista tarinakokonaisuuksista, johon
voi kuka tahansa katsoja samaistua ja investoitua. Ohjaajalla on kiistämättä yksi mielikuvituksellisimmista ja nerokkaimmista mielistä elokuva-alalla. Miehen vahvuudet näkyvät kerroksittain tarinankerronnassa, sekä visuaalisessa esillepanossa, joiden yhdistelmän avulla niin monet elokuvat ovat onnistuneet lyömään läpi maailmalla katsojien sydämiin.
Tämä on yksi niistä tapauksista, joka oli pakko olla listalla ihan periaatteestakin, enkä ole missään nimessä sitä vastaan - päinvastoin. Studio Ghibli - myyty! Hayao Miyazaki - myyty! On vaikea sanoa ei toimivalle yhdistelmälle ja uskaltaisin jopa väittää, että tämä on yksi niistä pitkäaikaisemmista ja toimivimmista yhdistelmistä koskaan. How Do You Live? -elokuva saa ensi-iltansa Japanissa kesällä, mutta rantautuminen Suomeen saattaa kestää tovin, jos toisenkin.
INFINITY POOL
Kanadalaisen ohjaajan David Cronenbergin poika Brandon, otti hienosti vauhtia Possessor-elokuvan muodossa, joka onnistui herättämään jonkin verran spekulaatiota katsojien kesken. Vaikka miehellä onkin vielä paljon matkaa isänsä tasolle, antoi edeltävä teos lupaavaa osviittaa siitä, että uran suuntaus näyttäisi olevan oikealla kaistalla. Siirrymmekin nykypäivään ja Infinity Pool -elokuvaan, jonka pitäisi toimia nuoren ohjaajan seuraavana näytönpaikkana.
Ottaen huomioon, että mies on isänsä lailla kääntynyt vahvasti omaperäisen, inhorealitisen ja taiteellisen elokuvan suuntaan, on uudesta teoksesta odotettavissa jälleen kerran mielipiteitä jakava intohimoprojekti. Päänäyttelijöinä toimivat isokaliiperinen Alexander Skarsgård, sekä viime vuosina genren sisällä tulessa ollut Mia Goth. Näitä kahta päätähteä lukuunottamatta projekti vaikuttaa hyvin pienimuotoiselta ja tuntemattomia talentteja uhkuvalta kokonaisuudelta, jolla on oiva mahdollisuus löytää katsojat myös Suomesta.
Possessor ei sitä onnistunut julkaisuaikoina tekemään, vaikka kysyntää olisikin ehkä ollut, mutta toivottavasti Infinity Pool löytää tiensä valkokankaille eroten edeltäjästään. Psykedeelinen traileri antaa myös hyvin osviittaa siitä minkälaisesta elokuvasta on tällä kertaa kyse. Trippaavia taiteellisia ratkaisuja on tarjolla jännitysspektaakkelin kera, jonka pitäisi kyllä herättää kiinnostusta. Infinity Pool saa ensi-iltansa rapakon takana tammikuussa, mutta me joudumme odottamaan luultavasti elokuvaa vielä kuukausia.
MISSION: IMPOSSIBLE - DEAD RECKONING PART ONE
Ikinuori Tom Cruise on ikään kuin löytänyt uuden elämän toimintaelokuvien keskellä, jotka tuntuvat vain paranevan vuosi vuodelta. Mission: Impossible -elokuvasarja on nimittäin nostanut osakkeitaan rajusti vuosien vieriessä ja nyt onkin aika valmistella se viimeisiä lukuja varten. Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One on elokuva, jolta odotetaan paljon laatua. Ottaen huomioon, että edeltävä osa Fallout räjäytti pankin, kun se julkaistiin teattereissa, on sopivaa odottaa vähintäänkin yhtä räjähtävää sisääntuloa myös tulevaltakin osalta.
Elokuvan ohjauksesta vastaa yhdysvaltalainen Christopher McQuarrie, jolle työskenteleminen Cruisen kanssa on tuttua kuin heinänteko. Herra on myös onnistunut hiomaan tyyliään elokuvasarjan parissa vuosia aiemmin, joten projekti ei voisi olla paremmissa käsissä tällä hetkellä. Odotamme hurjia stuntteja, mielipuolista visuaalista esillepanoa, sytyttävää musiikkia, sekä mysteerin täyttämää vakoojatoimintaa. Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One hurjastelee valkokankaille kesällä ja en ihmettelisi yhtään, jos se olisi yksi vuoden tuottavimmista elokuvista.
OPPENHEIMER
Brittiläis-yhdysvaltalainen Christopher Nolan on yksi modernin elokuvan suurimmista visionääreistä ja suunnannäyttäjistä - syystäkin. Vaikka tyylillisesti herran elokuvat eivät miellyttäisikään jokaista, on hänen materiaalinsa laatua lähes mahdotonta kyseenalaistaa. Tämä ohjaaja on esimerkiksi Hayao Miyazakin tapaan yksi niistä tapauksista, joka pystyisi myymään penkkirivit täyteen paljastamatta mitään tulevasta
tuotoksestaan. Mysteerin peittämä tuotos Tenet teki tämän tempun pari vuotta takaperin, mutta tällä kertaa tiedämme jo hieman enemmän konseptista ja sen suuntauksesta.
Oppenheimer-elokuva kertoo fyysikko Robert Oppenheimerista, joka johti maailman ensimmäisen ydinaseen kehitystä toisen maailmansodan aikana. Se perustuu Kai Birdin ja Martin J. Sherwinin kirjaan American Prometheus, joten kaikkia yksityiskohtia ei laiteta oman mielikuvituksen varaan. Toki, ''nolanimaiseen'' tapaan teos tulee luultavasti ottamaan vapauksia tarinassaan dramaattisuuden ja spektaakkelimaisuuden korostamiseksi. Poikkeuksellinen elokuvaelämys se tulee kuitenkin varmasti olemaan siitä huolimatta.
Näyttelijäkaarti säkenöi pelkkiä tähtiä. Wes Andersonin tapaan, Christopher Nolan saa valikoida nippunsa aina parhaiden joukosta, minkä vuoksi kaikki valinnat tuntuvatkin niin tarkoilta ja osuvilta projektissa kuin projektissa. Cillian Murphy, Emily Blunt, Gary Oldman, Florence Pugh ja moni moni muu on mukana elokuvassa, joten taattua laatua on jälleen kerran luvassa. En malttaisi odottaa julkaisua enempää. Oppenheimer saapuu teattereihin heinäkuussa.
POOR THINGS
Kreikkalaisen elokuvaohjaajan Yorgos Lanthimosin teokset ovat tulleet tutuksi erikoisista ideoista ja arkaluontoisista teemoista, joita konseptit käsittelevät perimmiltään. Itselleni The Killing of a Sacred Deer -elokuva oli se tuotos, jonka kautta tutustuin herran filmografiaan ensimmäistä kertaa. Vaikka olinkin hämmentynyt sen häiritsevästä ja epätavaomaisesta luonteesta, yllätyin sen monimuotoisuudesta. Ohjaajan tyyli ei ole välttämättä ihan miellyttävimmästä ja istuvimmasta päästä omaan makuun, mutta siitä huolimatta on vaikea olla huomioimatta materiaalin laadukkuutta.
Poor Things perustuu Alasdair Grayn vuonna 1992 kirjoittamaan samannimiseen romaaniin, joka ymmärrykseni mukaan käsittelee tapahtumiaan mustan komedian avustuksella. Konsepti siis sopii vallan mainiosti ohjaajalle, jonka mukavuusalue sijoittuu pääosin tähän suuntaukseen. Näyttelijät ovat paperilla poikkeuksellisen vakuuttavat, mikä antaa elokuvan odotusarvoille entistä enemmän tukevaa pohjaa. Emma Stone palaa takaisin työskentelemään Lanthimosin kanssa onnistuneen The Favourite -yhteistyön seurauksena ja mukaan liittyvät myös Willem Dafoe, sekä Mark Ruffalo. Poor Things on määre ilmestyä vuoden aikana, mutta tarkkaa ajankohtaa ei ole ensi-illalle vielä merkattu.
WONKA
Kuka voisi edes unohtaa Roald Dahlin Jali ja suklaatehdas -lastenkirjan, joka on vuodesta 1964 saakka tarjonnut lapsille iloa ja inspiraatiota riittämiin. Kaksi elokuvasovitusta on alkuperäismateriaalista jo tehty, jotka molemmat eroavat toisistaan rajusti etenkin tunnelmallisesta näkökulmasta katsottuna. Nyt onkin aika sitten syventyä pintaa syvemmälle ja katsoa, että miltä Villi Vonkan alkuperätarina perimmiltään näyttää. Olemme saaneet vain pieniä viittauksia siihen, mutta selkeää kokonaiskuvaa emme ole vielä onnistuneet hahmottamaan.
Brittiläinen elokuvaohjaaja Paul King on ottanut projektin omaan suojaansa. Erinomaisista Paddington-elokuvista tuttu mies ottaa kopin fantasiamusikaalista, joka ei varmasti ole helpoimmasta päästä toteuttaa. Ottaen huomioon, että projektin ympärillä vellovat mammuttimaiset odotusarvot. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että Kingillä on tarpeeksi ulottuvuutta venyttää taitojaan tarvittaessa myös astetta vaativammalle tasolle. Timothée Chalamet esittää nimikkohahmoa, jonka valinnasta voi olla kyllä toiveikas. Hänen rinnallaan tulevat olemaan myös esimerkiksi ansioituneet Olivia Colman, Rowan Atkinson, sekä Sally Hawkins. Wonkan saa ensi-iltansa joulukuussa juhlallisuuksien alla.
Noin! Nyt on vuoden odotetuimmat elokuvat listattu yhteen nippuun ja on aika odottaa niiden julkistamista. Aika näyttää,
kuinka ne suoriutuvat massiivisista odotuksistaan. Toivottavasti hyvin.
Jatkamme tästä seuraavaksi uuden vuoden ja sen tarjoamien nimikkeiden
parissa...
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 4.1.2023
Lähteet: kansikuvat www.impawards.com, elokuvien tiedot www.imdb.com, trailerit www.youtube.com
Ootan kyl innolla tota Miyazakin todennäköisesti viimeistä leffaa ja Makoto Shinkain uutuusleffaa myös.
VastaaPoistaMolempia odotellaan innolla!
Poista