Taas on siis yksi vuosi on kulunut ja on
aika pistää nähdyt elokuvat
järjestykseen. Tällä listalla silmäillään vuoden suurimpia pettymyksiä
ja hutilyöntejä, jotka olisi voinut jättää joko suosiolla tekemättä tai
joita olisi voinut suunnitella hieman huolellisemmalla otteella. Nämä
elokuvat saivat joko verenpaineeni nousemaan vihasta tai tunteeni
aneemisiksi mitäänsanomattoman materiaalinsa valossa. Jokaisen elokuvan
kohdalla on pieni saateteksti, jossa kuvaillaan elokuvan toteutusta ja
niiden alta linkki varsinaiseen arvosteluun (jos olen sellaisen tohtinut tekemään nimikkeestä). Ei muuta, kun pistetään
homma liikkeelle ja elokuvat julki!
Ei ainoastaan, että se tuntuu ajautuvan täysin
sivutielle elokuvasarjan kokonaisvaltaisen tarinakaaren suhteen, mutta
sen varsinainen kulminoiminenkin jää ikävästi puolivillaiseksi. Arvostan toki tekijöitä siitä, että he yrittävät tuoda jotain erilaista
tarjottimelle, mutta kun sen äärelle ei kuitenkaan uskalleta jäädä ja
sukeltaa syvemmälle, kompastelee konsepti lopulta omiinkin jalkoihinsa
sen seurauksena. Kuten aiemmatkin osat, Halloween Ends ottaa itsensä hyvin
vakavasti, mikä on mielestäni ihan hyvä ratkaisu näin elokuvasarjan
pitkäjänteisyyden kannalta. Tunnelma on hyvin synkkä ja alakuloinen,
mikä taas korostaa vakuuttavasti Haddonfieldissä läpikäytyä traumaa ja
sen ikiaikaista vaikutusta ihmisiin.
Valitettavasti varsinaiset ongelmat
kumpuavatkin rakenteellisessa mielessä inspiroimattomasta
käsikirjoituksesta ja heikoista käänteistä, jotka ajavat elokuvan
lopulta alas mukanaan. Vaikka Halloween Kills ei kovin kummoinen elokuva ollutkaan
perimmiltään, oli siinä enemmän sitä vaadittavaa spektaakkelimaisuutta
kuin tässä elokuvasarjan päättävässä osassa. Toki on hienoa nähdä kaiken
päättyvän alkuperäisten hahmojen varaan, mutta kun takaisinmaksu tuntuu
niin minimalistiselta, ei voi kuin ihmetellä lopputulosta. Ottaen
huomioon, että yli puolet elokuvasta keskittyy toissijaisiin hahmoihin,
on vaikea saada kaikkea intoa irti, kun varsinaiset voimat lyövät
lopulta hynttyyt yhteen.
Uskaltaisinkin väittää, että kyseisellä
elokuvalla on pienoinen identiteettikriisi päällä, minkä vuoksi emme saa
mistään näkökulmasta katsottuna juuri mitään merkityksellistä irti
puhumattakaan tunnearvoista. Halloween Ends on turhauttava elokuva kokonaisuudessaan, vaikka
konseptia yritetäänkin venyttää moneen suuntaan. Tarina yllättää sekä
kaavasta poikkeavalla tuoreudellaan, että pettää järkyttävän
mitäänsanomattomilla käänteillään, jotka vain sekoittavat pakkaa
entisestään. Ikävintä on huomata, että konsepti tuntuu pitävän sisällään
pätevän elokuvan ja uskaliaita piirteitä, mutta kun toteutus jää
näinkin heikoksi, ei voi muuta kuin pettyä näkemäänsä.
Capcomin luoma Resident Evil
-pelisarja kuuluu ehdottomasti selviytymiskauhupelien aatelistoon,
joten sen suosiota on turha edes kyseenalaistaa. Vaikka itselleni
pelisarja tulikin enemmän tutuksi vasta 2010-loppupään julkaisujen
myötä, on kokemusta alkuperäisistä peleistä kertynyt lapsuudenkin
mittaan jossain määrin. Vasta pelisarjan seitsemäs osa,
Resident Evil 7: Biohazard, onnistui herättämään kiinnostukseni
alkuperäismateriaaliin ja lähdin avoimin mielin tutkimaan
pelisarjan omaperäistä ja moniulotteista historiaa.
Paul W. S. Andersonin Resident Evil
-elokuvat olivat enemmän tai vähemmän pettymyksiä materiaaliltaan,
minkä vuoksi toivoinkin, että jonain päivänä saisimme tunnollisemman
adaptaation elokuvan merkeissä. Kun Resident Evil: Welcome to Raccoon City
-elokuva vihdoin julkistettiin maailmalle, leijui ilmassa toivon
kipinä, joka voisi antaa konseptille uuden alun elokuvien maailmassa. Resident Evil: Welcome to Raccoon City on kaikesta lupaavuudestaan huolimatta valitettavan köykäinen elokuva kaiken kaikkiaan. Kokonaisvaltainen tarina on yhdistetty Resident Evil- ja Resident Evil 2 -videopeleistä, mikä on kieltämättä aika mielenkiintoinen veto tekijöiltä.
He ovat päättäneet myös tuoda kaikki
ensimmäisten videopelien merkittävimmät hahmot mukaan huppeloimaaan
keskelle turmiota. Eipä siinä muuten mitään valitettavaa olisi, mutta
monilla heistä ei tunnu olevan minkäänlaista funktiota tarinassa, minkä
vuoksi he jäävätkin järkyttävän ohkaisiksi vastaanotettaviksi. Jos
katsoja on videopelejä pelannut, niin yksityiskohtien yhdisteleminen
auttaa elokuvan seuraamista jonkin verran, mutta ensikertalaiselle tämä
on suoraan sanottuna kuin sekava vuoristorata konsanaan. Tarinallisesti elokuva on hyvin vajaavainen, minkä vuoksi se tuntuukin
käytännössä vain hyppelehtivän paikasta toiseen päämäärättömästi
etsiessään perimmäistä tarkoitustaan.
Seuraamme, kuinka järkyttävän aliravitut hahmot etenevät kaupungin
keskellä mättäen vastaantulevia lihansyöjiä pataan. Asioita tuntuu
tapahtuvan kuin lonkalta konsanaan, minkä vuoksi katsoja jää enemmän
pudistamaan päätään pettymyksestä kuin yllätyksestä. Vaikka ensimetreillä vaikuttaisikin siltä, että elokuvalla on kiehtova
asetelma ja mytologia avattavanaan, sortuvat tekijät pian turvautumaan
pelkästään suoraviivaiseen toimintaan, joka ei edistä konseptin
kiehtovia poliittisia ja inhimillisiä teemoja alkuunkaan - puhumattakaan
tilanteen mielenkiintoisesta historiasta.
Resident Evil: Welcome to Raccoon City on valitettavan huono
elokuva, joka tuntuu näin jälkikäteen enemmän rahastukselta kuin
todelliselta yritykseltä. Vaikka se pitääkin sisällään monia
yksityikohtaisesti kiehtovia yhtäläisyyksiä ja lupaavia piirteitä
audiovisuaalisesta näkökulmasta katsottuna, sortuu rakenteellinen puoli
järkyttävän epäjohdonmukaiseen poukkoiluun. Elokuva on perimmiltään kuin
joku pelaisi pelit läpi ja kertoisi samalta istumalta mitä siinä on
tapahtunut.
8. FIRESTARTER
Yhdysvaltalaisen Keith Thomasin toisena kokopitkänä projektina toimiva Firestarter
on uusintafilmatisointi vuonna 1984 ilmestyneestä samannimisestä
elokuvasta, joka jäi hiukan varjoihin julkaisunsa jälkeen. Vaikka
kirjailijan kannattajat elokuvasta tietävätkin, on se monilta mennyt
täysin ohi. Nyt oli kuitenkin herättää tarina uudestaan henkiin Blumhousen tekijöiden voimin ja katsoa, miten tuotos tällä kertaa menestyisi valkokankailla.
Vaikka ennakko-odotukseni olivatkin hyvin alhaiset, en uskonut sen
jättävän näin poikkeuksellista tyhjän olon tunnetta sisälleni. Stephen Kingiä
kannattavana tahona on tavanomaista huomata, että hänen työhönsä
perustuvat filmatisoinnit tuntuvat enemmän vajoavan pettymysten puolelle
kuin mihinkään muuhun. Vaikka konseptit ja niiden kiehtovat
alkuasetelmat ovatkin tekijöillä vapaasti käytettävissä, tuntuu
katsojasta monesti kuitenkin siltä, etteivät he onnistu tai halua saada
kaikkea potentiaalia irti tarinoista, jotka ovat täynnä sitä.
Elokuva yrittää epätoivoisesti pitää palettinsa tarpeeksi tiukkana ja
jouhevana, mutta sen mateleva luonne ei auta kuitenkaan asiaa ollenkaan.
Seuraamme katsojina, kuinka juosten alustettua asetelmaa lähdetään
eskaloimaan pikkuhiljaa kohti vääjäämätöntä loppua, joka ei tunnu oikein
osuvan maaliinsa. Käsiteltävä maailma tuntuu valitettavan ontolta ja
synteettiseltä, mikä vaikeuttaa katsojan emotionaalista investoitumista
konseptiin entisestään. Ei ainoastaan, että koko elokuva tuntuu niin
sieluttomalta ja inspiroimattomalta, mutta se kierrättää järkyttävän
määrän jo entuudestaan tuttuja kliseitä ja käänteitä kestonsa aikana.
Vaikka mestarilliseksi ei Carrietä muistuttavaa konseptia voi
ideankaan puolesta leimata, tuntuu sillä olevan valoa tunnelin päässä
tarjolla painostavan mysteerin muodossa, jota olisi voinut käyttää
enemmän tarinaa eteenpäin puskevana voimana. Konseptin tausta ja tärkeät
yksityiskohdat jäävät hyvin etäisiksi, minkä vuoksi katsojan on vain
kylmän viileästi arvattava omassa mielessään, mitkä asiat ovat johtaneet
mihinkin ja kuinka tilanne on sittemmin alkanut eskaloitumaan pidemmälle. Vaisu Firestarter on kierrätettyjen kliseiden ja
ennalta-arvattavien käänteiden karnevaali, joka ei ainoastaan huku omaan
yksitoikkoisuuteensa, mutta jättää katsojan lamaantuneeksi hukatun ajan
menetyksestä.
Jos jotain positiivista voi elokuvasta sanoa, niin
nostaisin tarjottimelle John Carpenterin loistavan musiikin,
jota elokuva ei todellakaan ansaitse. Visuaalisestikin elokuva jää
sieluttoman värittömäksi, vaikka efektit ajoittain ajavatkin asiansa
tilanteesta riippuen. Näyttelijöistä on luonnollisesti vaikea saada
parempaa irti, kun käsikirjoitus on näin alkeellisella tasolla, joten
heitä ei voi esillepanosta syyttää. Firestarter on monien muiden Stephen King -filmatisointien tapaan järkyttävä pettymys, josta puuttuu halu ja inspiraatio kokonaan.
7. DON'T BREATHE 2
Don't Breathe
-elokuva onnistui kuin onnistuikin menestymään lippuluukuilla keräten
paljon kehuja teatterikierroksellaan. Tietenkin sen seurauksena studio
päätti viipyilemättä lähteä kyhäillemään jatko-osaa sille. On heti alkuun tosiaan todettava, että koko ajatus jatko-osasta
ihmetytti toden teolla. Ei ainoastaan, että sille ei tuntunut olevan
mitään tarvetta perimmiltään, mutta sekä konseptuaalisesta, että
loogisesta näkökulmasta katsottuna elokuvalla ei pitänyt olla edes
alkukantaista jalansijaa olla edes alustavassa harkintavaiheessa.
Don't Breathe 2 on juuri sellainen elokuva kuin sen uskoisi
ennakkoon olevan - järkyttävän luokaton. Se tuntuukin perimmiltään
siltä, että se olisi ottanut haltuunsa jonkun hylätyn käsikirjoituksen
arkistoista ja yhdistänyt ensimmäisestä elokuvasta tutun hahmon osaksi
sitä ikään kuin tehden kokonaisuudesta uskottavan jatkumon. Jatko-osa
harvemmin kuitenkin mukailee edeltäjänsä tyyliä ja omaperäistä
lähestymistapaa, minkä vuoksi se tuntuukin irtautuvan alkuperäisestä
visiosta - etenkin kontekstuaalisesta ja esteettisestä näkökulmasta
katsottuna.
Norman Nordstrom on varsin erikoinen valinta elokuvan
päähahmoksi. Ottaen huomioon aiemmat tapahtumat, on hänen
koettelemuksiinsa lähes mahdoton investoitua sen aikana - puhumattakaan
samaistumisesta. Miehen taakse on vaikeaa asettua puhtaalla omatunnolla.
Kaiken sen jälkeen, mitä opimme hänestä edellisessä elokuvassa, on
absurdia ajatella, että käsityksemme hänestä muuttuisi juuri ollenkaan
jatko-osan aikana. Tekijät yrittävät toki kovasti tehdä miehestä
odottamatonta sankaria, mutta se ei toimi alkuunkaan ohjaajien
kontekstuaalisella tasolla eriävien visioiden tuloksena.
Tarina itsessäänkin yllättää inspiroimattomalla alkeellisuudellaan ja
väkinäisellä luonteellaan, jota en olisi ihan odottanut edellisenkin
osan käskirjoittaneelta kaksikolta. Ei ainoastaan, että suurin osa
käsiteltävistä hahmoista ovat yksiulotteisia ja ylilyöviä perimmiltään,
mutta itse tarina tuntuu kadottavan ainoan järkeenkäyvän suuntansa jo
ennen ensimmäistä varsinaista välienselvittelytilannetta. Käänteet tuntuvat vajoavan yhä syvemmälle ja syvemmälle mutaan, mitä
enemmän niitä ruvetaan tarinan aikana viljelemään. Asioita ei helpota
yhtään sekään, että antagonisteina toimivat rikolliset tekevät
naurettavia ratkaisuja pitkin elokuvaa pitääkseen tarinan jotakuinkin
hengissä.
Don't Breathe 2 on sekä idealtaan, että toteutukseltaan
varsinainen pannukakku, joka ei paljoakaan anna ajalleen vastinetta.
Elokuvassa on asiansa ajavaa toimintaa, josta voi mahdollisesti nauttia
sellaisenaan ilman tarinallista kontekstia, mutta loppupeleissä se ei
sitä pelasta vääjäämättömältä turmiolta. Moraalisesta näkökulmasta
katsottuna elokuva on aivan järjetön, eikä sen logiikkaankaan kannata
rahojaan pistää likoon. Hahmot ovat parhaimmillaan pinnallisia ja
juonenkäänteet järkyttäviä, mikä varmistaa sen, että kokemus jää vain
inspiroimattoman väkinäiseksi taaperrukseksi.
6. MORBIUS
Vuonna 2018 Sony Pictures -tuotantoyhtiö aloitti oman Hämähäkkimies-maailmaan
sijoittuvan elokuvasarjan, jonka olisi tarkoitus tuoda suosittuja ja
valkokankailla ennennäkemättömiä hahmoja. Heidän täytyi ensin herättää Marvel-kannattajien kiinnostus suositulla Venom-hahmolla,
jota he pääsivätkin lypsämään jo kahden keskinkertaisen elokuvan
verran. Nyt oli aika kuitenkin avartaa maailmaa entisestään Morbius-elokuvalla, joka perustuu Marvel-sarjakuvakustantamon samannimiseen hahmoon.
Sony Pictures -tuotantoyhtiön oma Hämähäkkimies-universumi
on alkanut muutaman viimeisen vuoden aikana muodostumaan ja vaikka
laatu onkin ollut hieman kateissa, on elokuvissa aina ollut tilkka
käyttämätöntä potentiaalia odottamassa purkautumistaan. Sanotaanko nyt
näin, että vaikka asia onkin ollut näin jo alusta asti, ei tunnu Sony saavan kiehtovista hahmoistaan edelleenkään mitään järkevää irti. Morbius
on kuin onkin hukattu mahdollisuus, joka jatkaa keskinkertaisen
elokuvauniversumin ahdinkoa entisestään. Tämä on sääli nähdä, sillä
käsiteltävät hahmot ovat hyvin kiehtovia itsessään.
Rakenteellisesta näkökulmasta katsottuna elokuva on kyllä aikamoinen
sekasotku. Vaikka tarina itsessään vaikuttaisikin alkutekijöidensä puolesta
lupaavalta ja kiehtovalta, onnistutaan se ajamaan törmäyskurssille jo
ensimmäisen viidentoista minuuttisen aikana. Ei ainoastaan, että
katsojina emme välitä hahmoista tai tapahtumista juuri ollenkaan, mutta
elokuvalla tuntuu olevan alusta asti käänteinen ajatusmalli omasta
identiteetistään. Se ei välitä rakenteellisista yksityiskohdista tai
tuikitavallisesta logiikasta, joka antaisi sille edes vähän
uskottavuutta.
Ennen kuin sanotte mitään vastaan, niin ei - en odota
supersankarielokuvalta liikoja, kun pyydän jonkin sortin uskottavuutta.
Vaikka konsepti käsitteleekin fantasiapainoitteisia yksityiskohtia ja
ideologioita, sijoittuvat tapahtumat kuitenkin ''tavalliselta tuntuvaan
maailmaan'', jossa on tietyn sortin sääntöjä. Jos niitä ei seuraa
alkuunkaan, niin lentää melkeinpä kaikki muukin työ romukoppaan perässä.
Morbius-elokuvassa asioita tapahtuu kuin tyhjästä, eikä
yksityiskohtiin paneuduta ollenkaan, minkä vuoksi kokemus muuttuu
enemmänkin arvaamattomaksi huviajeluksi kuin miellyttäväksi
elokuvaelämykseksi.
Morbius on valittettavan ennalta-arvattava, mitäänsanomaton ja
inspiroimaton elokuva, joka tuhlaa kaiken potentiaaliinsa laiskaan
tusinamateriaaliin ja suunnattomaan harhailemiseen. Tarina ei
selkäkarvoja nostata millään tasolla, eivätkä näyttelijätkään saa
alkeellisen yksiulotteisista hahmoistaan mitään merkittävää irti.
Verenhimoista kauhua on elokuvalta turha odottaa, minkä vuoksi
tunnelmallisestikin se tyytyy jatkuvasti vähempään.
Kauhupainoitteisuutta olisi voinut ehdottomasti käyttää keskeisemmin
hyödyksi, sillä tässä muodossa elokuva tuntuu perimmiltään vain
ylivilkkaalta sotkulta, josta ei tunnu saavan mitään tunnetta irti -
etenkään positiivisessa mielessä.
5. PRISONERS OF THE GHOSTLAND
Ikoninen Nicolas Cage on viime vuosien aikana onnistunut
löytämään itselleen liudan vannoutuneita kannattajia, jotka
kulttimaiseen tapaan ylistävät kaikkia hänen töitään maasta taivaisiin.
Toki, jotkut näistä töistä ovat tahallisesti ylilyöviä tapauksia, kun
taas osa ovat tahattomia väärinkäsityksiä. Cagen viime vuosien elokuvia seuranneena on pakko myöntää, etten odottanut Prisoners of the Ghostlandiltä
kovinkaan paljoa ennakkoon. Ottaen huomioon, että herra on alkanut
valikoimaan entistä hulvattomampia ja hullumpia projekteja, on ihan
odotettavissa, ettei jälki aina luultavasti vastaisi toiveita.
Toivoinkin puolueettomuuteni ja avoimuuteni riittävän tässsä
tapauksessa, mutta oliko se tarpeeksi loppujen lopuksi? Sanotaanko näin,
että vaikka konsepti itsessään kuulostaakin varsin kiehtovalta
tapaukselta, ei toteutus vastaa mahtipontista lähestymistapaa juuri
ollenkaan. Vaikka Prisoners of the Ghostland voisikin parhaimmillaan
yllättää monimuotoisuudellaan ja filosofisella syvällisyydellään
konseptinsa puolesta, tekijät päättävät ottaa päinvastaisen
lähestymistavan siihen esittäen sen olevan moniulotteinen ja ajatuksia
herättävä perimmiltään. Varsinainen totetus jää kuitenkin jopa
yllättävän pinnalliseksi ja inspiroimattoman mitäänsanomattomaksi.
Ideoista ei ohjaajalla tunnu olevan siitä huolimatta pulaa, sillä
elokuva tarjoaa aika mielipuolisia älynväläyksiä pitkin kestoaan.
Valitettavasti niiden yhdstelemisessä ja asettelemisessa on kuitenkin
rutkasti parantamisen varaa. Käsiteltävä maailma itsessäänkin kuulostaa kuin suoraan
painajaismaisesta sadusta konsanaan, mikä onkin alkuun kiehtovaa
seurattavaa näin katsojan näkökulmasta katsottuna. Näyttävän
kokeilunhaluinen esillepano erottuu kyllä puolekseen, vaikka se ei
yksinään elokuvaa pelastakaan. Vaikka tarinallisesti ja rakenteellisesti
ei kovin kummoisesta teoksesta olekaan kyse, on visuaaliseen
esillepanoon yritetty panostaa edes jollain tasolla, mistä voin nostaa
kyllä hattua.
Prisoners of the Ghostland esittää olevansa syvällinen ja
ajatuksia herättävä kokemus, vaikka todellisuudessa se on käsistä
lähtenyt sotku ideoita, joita ei onnistuta yhdistämään juuri millään
tasolla yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi. Jos elokuva yrittäisi olla mysteerinen ja tulkinnanvarainen, niin
ymmärtäisin sen täysin, mutta kun kyseinen tuotos on suoraan sanottuna
päämäärätön, eikä sen suunnattomuutta ja epämääräisyyttä voi oikein
selitellä tekosyinkään. Itse tarina on järkyttävän laiha ja
mitäänsanomaton, minkä vuoksi tuotos turvautuukin enemmän omiin
ylilyöviin ideoihinsa ja absurdiin esillepanoonsa kuin mihinkään
keskeiseen.
Tunnelmallisesti elokuva on jatkuvasti outo ihan vain puhtaan outouden
vuoksi, mitä en oikein ymmärrä. Jos kerran materiaali ja yksityiskohdat
ovat ''kunnossa'', niin miksi naurettavaan ylilyövyyteen keskitytään
näin keskeisesti. Ei ainoastaan, että tällä sekoilulla ei ole mitään
funktiota tarinassa alkuunkaan, mutta se vetää katsojan vain jatkuvasti
pois kokemuksesta. Toki sitä voi argumentoida, että se korostaa konseptin unenomaisuutta ja
sen painajaismaista luonnetta, mutta sen voi tehdä niin paljon
efektiivisemmin ja järkevämmin kuin miten se tässä naamioidaan. Prisoners of the Ghostland on elokuva, joka ei päällepäin näytä kovin kummoiselta, mutta ei se loppupeleissä kovin kummoinen muutenkaan ole.
4. MOONFALL
Koska oma maailmamme on ollut jo parin vuoden ajan todellisen koetuksen
kohteena, oli täydellinen aika irtautua jollain tavalla ankeasta
todellisuudesta. Millä muulla tavalla olisi parempi tehdä näin kuin
mahdollista maailmanloppua käsittelevällä elokuvalla. Moonfall on kuin onkin todellinen kalkkuna, eikä valitettavasti
edes viihdyttävä sellainen. Avauskohtauksen aikana tulee pian selväksi
se, ettei elokuva pitelisi konseptiaan millään tavalla aisoissa
ylilyöviltä yksityiskohdilta.
Maalaisjärjellisellä tasolla se lähtee
nimittäin lapasesta heti kättelyssä, eikä realistisista tieteellisistä
piirteistä olisi edes hajuakaan myöhemmässäkään vaiheessa. Toki, monet
voivat argumentoida sitä, että ohjaajalla on ikään kuin tarkoituskin
päästää mopo käsistään. Se ei kuitenkaan selitä elokuvan
kokonaisvaltaista luokattomuutta, joka paistaa kaikesta tekemisestä ja
kaukaa. Elokuvassa on kyllä jotain syvälle kaivautunutta potentiaalia, josta
voisi mahdollisesti saada paljonkin kiehtovia asioita irti, mutta Moonfall
ei näitä mahdollisuuksia käytä valitettavasti hyväkseen.
Ei ainoastaan,
ettei tarinasta meinaa saada mitään otetta pinnallisella tasolla, mutta
se ei onnistu pitämään katsojaa koukussaan ensimmäistä
kymmenminuuttista pidempään, mikä on ainakin omasta mielestäni hieman
hälyttävää huomata. Ohjaajan aiempi 2012-elokuva oli megalomaaninen sekä
konseptiltaan, että lähestymistavaltaan, mutta jopa se tuntuu näin
jälkikäteen katsottuna intiimimmältä, kuin Moonfall alkuunkaan. Sekin kertoo jo paljon. Moonfall nimittäin käsittelee asiaa
absurdisti ''maanläheisemmällä'' tavalla, vaikka panoksena onkin jälleen
kerran koko maailma.
Tarina seuraa vain kourallisen verran hahmoja,
jotka ovat tämän elokuvan mukaan ainoita ihmisiä maailman päällä, jotka
voivat tehdä asialle jotakin. Emme näe toista näkökulmaa asiaan ollenkaan - tavallisen ihmisen
näkökulmaa, joka joutuu tapahtumien tuoksinnassa jättämään kaiken
taakseen pelastautuakseen. Emme täten tunne tilanteen sisältämää vaaraa
tai pelkoa, jota sen selkeästi pitäisi ammentaa. Hypimme tarinassa eteenpäin hirveällä kiireellä paikasta toiseen ja
ajasta toiseen, minkä vuoksi sen seuraaminen alkaa pidemmän päälle
turruttamaan pahasti.
Ottaen huomioon, että mahtipontiset ideat
täyttävät elokuvaa, kokonaisuus tuntuu poikkeuksellisen tylsältä ja
mitäänsanomattomata sekasotkulta. Moonfall on järkyttävä elokuva, jolta olisi toivonut vähintään
silmäkarkkia mukailevaa viihdettä. Vaikka efektit paikoitellen
yllättävätkin positiivisesti, ei muusta materiaalista voi samaa
valitettavasti sanoa. Roland Emmerich lainailee
katastrofielokuville tavanomaisia kliseitä ja ratkaisuja pitkin
teostaan, eikä tuo mitään uutta omaa katsojien koettavaksi.
Rakenteellisesti elokuva on luokaton kaikin puolin, eivätkä kiehtovat
ideatkaan pelasta sitä turmiolta.
3. CHOOSE OR DIE
Netflix on tullut valitettavasti tutuksi viime vuosina liukuhihnalta
pursuavasta keskinkertaisuudesta kuin mistään muusta, vaikka muutamia
positiivisiakin yllätyksiä on tien tukkeeksi eteen tupsahtanut. Blumhousen vuonna 2018 julkaistu Truth or Dare jakaa
identtisiä piirteitä tämän teoksen kanssa, joten oli kiehtovaa nähdä
mitä uutta tämä elokuva voisi tuoda entuudesta tuttuun konseptiin. Heti
alkuun on kyllä todettava, ettei Choose or Die valitettavasti
tarjoa mitään tavanomaisesta poikkeavaa tässä asiayhteydessä. Ei
ainoastaan, että elokuva jää poikkeuksellisen puuduttavaksi
vastaanotettavaksi, mutta kaikki sen rakenteelliset ratkaisut tuntuvat
kuin puskista vedetyiltä.
Ei sillä, että konseptilta voisi odottaa kovinkaan uskottavaa asetelmaa,
mutta kun yksityiskohdat rikkovat jopa fysiikan tavanomaisimpia lakeja,
voi sen varteenotettavuutta todellakin kyseenalaistaa. Elokuva on varsinainen sekasotku, joka ei oikein tiedä, mitä se haluaa
tarinallaan hakea tai uskalla repäistä laastaria haavasta, kun siihen
olisi oiva mahdollisuus. Käsikirjoitus ei todellakaan palvele sitä ja se
näkyy pitkälle. Ei ainoastaan, että se ottaa itsensä aivan liian
vakavasti, mutta se poukkoilee ideoidensa välillä löytämättä varsinaista
tasapainoa koskaan.
Vaikka sitä haluisikin olla hahmojen puolella edes alkeellisella
tasolla, tekevät he yhtälailla kyseenalaisia ratkaisuja elokuvan aikana,
joissa ei ole mitään järkeä. Näyttelijöitä ei voi tästä syyllistää,
koska heille tarjottu materiaali on vain niin luokatonta, ettei siitä
mitään hyvää olisi tähtisikermälläkään saanut irti. Sen kummempia
elokuvasta paljastamatta on vain todettava, että elokuva yrittää purra
isomman palan kuin mitä se pystyy todellisuudessa pureskelemaan. Ei
ainoastaan, että tarina on alkuasetelmistaan huolimatta järkyttävän
lattea, mutta se tapa millä tarinaa viedään eteenpäin kohti tuhoa, on
vain raastavaa seurattavaa.
Se onnistuu repimään tavallisenkin idean täysin säpäleiksi. Choose or Die
on luokaton kauhuelokuva, jota ei tohtisi edes kauhuksi kutsua. Se
toimii kyllä varmasti vallan mainiosti nuorelle keltanokalle, joka on
vasta aloittelemassa kauhun genren parissa, mutta kokeneemmalle taholle
elokuva ei tarjoa muuta kuin menetetyt minuutit ja tylsistyneen olon.
Elokuva ei ole edes itsetietoinen omasta kökköydestään, mikä pistää ehkä
eniten vihaksi. Jos se vitsailisi edes ajoittain omilla ratkaisuillaan,
niin sen kökköyden voisi ehkä silloin ymmärtää, mutta Choose or Die päättää olla kuitenkin kuin modernisoitu Saw-elokuva konsanaan omine järkyttävine käänteineen.
2. GRIMCUTTY
Internet-meemeihin tai ''creepy pasta'' -kyhäelmiin perustuvat elokuvat ovat olleet jo muutaman vuoden verran kovassa huudossa. Vaikka laatu ei olekaan vastannut odotuksia, penkkirivit saadaan kyllä täyteen uteliaista katsojista. Grimcutty on elokuva, joka ilmestyi Disney+ -striimauspalveluun täysin puskista. Tuotoksen varsinainen markkinointi jäi vain etusivulle ilmestyneen bannerin muotoon, joka ei tietenkään yhden viikon avulla montaa silmäparia löytänyt.
Elokuva on kuin onkin varsinainen pannukakku toteutukseltaan. Vaikka ideansa puolesta konseptilla onkin kiehtovia suuntia, johon eskaloida tarinaa pidemmälle, päättävät tekijät velloa kapeakatseisella tiellä kliseiden ja luokattomien ratkaisujen äärellä. Tematiikaltaan elokuva nojaa vahvasti sosiaalisen median kierompiin puoliin. Elokuva käsittelee sitä, kuinka internetilmiö voi vaikuttaa nuoreen mieleen, sekä kuinka ympärillä tapahtuva mania vaikuttaa sivusta seuraaviin vanhempiin.
Kuten muutamaa vuotta takaperin ilmestynyt Slender Man -elokuva, Grimcutty saattaa kyllä paperilla olla varsin pelottava ja moniulotteinen tapaus, mutta kun se herätetään henkiin liikkuvan kuvan voimin, on lopputulos jopa naurettavan efektiivitön. Näemme tämän Death Note -sarjan Ryuk-hahmoa muistuttavan antagonistin jatkuvasti näytöllä, minkä vuoksi minkään sortin jännitystä ei synny elokuvan aikana. Tilannetta ei helpota myös sekään, että visuaaliset efektit ovat järkyttävän epäuskottavia ja köykäisiä.
Grimcutty on kömpelö kauhuelokuva, joka ottaa itsensä aivan liian vakavasti. Ottaen huomioon, että tarina saa alusta asti humoristisia piirteitä yksityiskohtiaan myöten, olisi ollut tervetullutta, että komediaa oltaisi käytetty hyväksi konseptin eloonherättämiseen. Nyt kun tekijät päättävät lähteä totiselle tielle, on vastaanottokin odotetusti totisempi ja tiukempi. Alkuun elokuva viihdyttää köykäisyydellään, mutta mitä pidemmälle siinä etenemme, sitä puuduttavammaksi se muuttuu.
(ARVOSTELU TULOSSA MYÖHEMMIN)
1. 365 PÄIVÄÄ: TÄMÄ PÄIVÄ & SEURAAVAT 365 PÄIVÄÄ | 365 DNI: TEN DZIEŃ & KOLEJNE 365 DNI
Blanka Lipińskan samannimisen kirjasarjan ensimmäiseen osaan perustuva 365 päivää -elokuva ilmestyi Netflix-striimauspalveluun
vuonna 2020, jolloin se onnistui jopa yllättäen herättämään
maailmanlaajuisen huomion. Elokuvaa verrattiin monella tapaa Fifty Shades
-elokuviin, jotka samalla tavalla perustuivat menetyksekkääseen
eroottiseen kirjasarjaan. Murska-arvioiden alle jäänyt elokuva ei
kuitenkaan tekijöitä hetkauttanut, sillä jatko-osa teki tuloaan. Voin rehellisesti sanoa heti alkuun, etten odottanut kyseisiltä jatko-osilta yhtään
mitään.
Jätin tarkoituksella markkinointimateriaalin vilkaisematta
ennakkoon, sillä tiesin tasan tarkkaan, minkälaisista elokuvista olisi
lopulta kyse. Ensimmäinen osa oli vastenmielisestä ideastaan huolimatta
mielenkiintoinen idea, johon ei vain sitten haluttu oikein panostaa
missään muodossa. Yhdessä asiassa he panostivat kyllä - näyttävässä esillepanossa, sillä materiaali muistutti pikemminkin
pornoparodiaa mielipuolisesta fantasiasta kuin edes jollain tasolla
elokuvaa. Oletetusti jatko-osatkin seuraisivat samankaltaista kaavaa, sillä
olihan 365 päivää kaikesta kökköydestään huolimatta poikkeuksellisen suosittu elokuva Netflixin kirjoissa.
365 päivää: Tämä päivä ja Seuraavat 365 päivää ovat elokuvia, jotka ovat nyt olemassa ja tarjolla. Vaikka syyt
ovatkin ymmärrettävät paperilla, elokuviksi ei näitäkään voi
varsinaisesti pitää. Räikeiksi Fifty Shades -parodioiksi ne
istuvat taas paremmin, sillä ne hipaisevat sen perimmäistä ideaa niin läheltä.
Ensimmäisten minuuttien aikana tulee jo hyvin selväksi, ettei elokuvaa
ohjaavilla käsikirjoittajilla ole tietoakaan mitä pitkäjänteisyys tai
tarinankerronta merkitsee. Molemmat jatko-osat ovat melkeinpä identtisiä rakenteiltaan.
Ei ainoastaan, että tapahtumat mukailevat toinen toistaan, mutta artistiset ratkaisut eivät tuo uusia tuulia missään muodossa elokuvien aikana. Seuraamme vain ensimmäisten puoliskojen aikana musiikkivideomaisia pornovideoita, joiden aikana yksikään tarinakaari ei etene, eikä mikään muukaan kehity. Molemmat 365 päivää -jatko-osat saavat Fifty Shades -elokuvat näyttämään jopa mestariteoksilta ja se on jo paljon sanottu. Ainakin nyt on saatavilla yksi tasapaksu pökäletrilogia jokaiselle katsottavaksi, jos tuntuu siltä, että haluaa tuhlata aikaa ja menettää aivosoluja samaan aikaan.
Vihdoin! Tämän vuoden suurimmat pettymykset ja hirvittävimmät sekasikiöt
saatiin
vihdoin käsiteltyä läpi uudemman kerran ja seuraavaksi voi hyvin mielin
keskittyä vuoden 2022 parhaimpiin teoksiin, joiden paljastamista
olen odottanut vesi kielellä. Elokuvavuosi 2022 on ollut tavanomaisempaa parempi, mikä nostattaa listan odotuksia entisestään, mutta onneksi löysimme lopulta tällekin listalle päteviä ehdokkaita. Parhaimpien elokuvien listalle tiemme nyt
vie!
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 30.12.2022
Lähteet: kansikuvat www.impawards.com, trailerit www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti